Achtergrond

Forum: Verkeersinfarct Utrecht

De verkeersaders rond Utrecht slibben dicht. Plannen voor verbindingsroutes door Leidsche Rijn en langs Amelisweerd leiden tot heftige protesten. Zijn deze ingrepen nodig of kan de stad op een andere manier beter bereikbaar worden?

Marcel Bayer
docent ruimtelijke inrichting School voor Journalistiek:

‘Veel discussie, weinig inzicht en geen samenhang; dat is kortweg gezegd wat de Planstudie Ring Utrecht teweeg heeft gebracht. In de motivatie van de diverse overheden, inclusief dus de gemeente Utrecht, staat dat de leefbaarheid een belangrijk motief is om de rijkswegen rond de stad grondig op de schop te nemen. Maar het gaat vooral over het bevorderen van de doorstroming. Utrecht ligt in het economische hart van Nederland en is “omsingeld” door verkeersaders, die alle delen van het land verbinden. Dat is de hoofdreden waarom dit plan er nu ligt.
De meest onwaarschijnlijke variant zal afvallen: het doorsnijden van Amelisweerd en Leidsche Rijn. Daar is zoveel verzet tegen en de gemeente Utrecht wil dit ook niet. Overigens geven de gezamenlijke overheden zichzelf een beschamend brevet van onvermogen door nu te komen met de verbinding A2-A12 dwars door het net gerealiseerde Leidsche Rijn. Waarom is die weg niet aangelegd voordat dit nieuwe stadsdeel werd gebouwd? Het getuigt van weinig ruimtelijke visie.
Na veel commotie wordt het een combinatie van hier en daar bestaande wegen verbreden en werken met parallelbanen voor het regionale verkeer. Dat weten de opdrachtgevers natuurlijk al lang, maar door de belachelijke alternatieven waar iedereen tegen is straks weg te strepen, doen ze net alsof ze naar de burgers luisteren. Ze hebben immers draagvlak nodig om überhaupt aan de slag te kunnen.’

Joris van der Aa
eerstejaars international marketing management

‘Verbreden van de bestaande snelwegen lijkt mij de beste optie. De weg langs Amelisweerd door het natuurgebied vind ik een gemakkelijke en platvloerse oplossing. Een politiek spelletje wellicht. De grootste problemen doen zich volgens mij voor op de A27, dus als ze die verbreden, komt een oplossing al dichtbij. En als ze de 80 km-wegen afschaffen en mensen weer laten doorrijden, dan hoeven ze ook minder lang in de file te staan. De noordelijke ring zou een autosnelweg moeten worden, want nu mijden automobilisten die kant van Utrecht en gaat iedereen over de A2, A12 en A27.’

Lisette van Borssum Buisman
zesdejaars lerarenopleiding scheikunde:

‘Het is zonde dat er een weg gepland wordt door een natuurgebied. Rhijnauwen, Amelisweerd en de forten zijn kenmerkend voor Utrecht en haar historie. En in de zomer is het een prachtig recreatiegebied. Waar moeten mensen dan heen als er een snelweg doorheen komt? Het alternatief waarbij wordt gekeken naar parallelwegen bij de huidige snelwegen om bestemmings- en doorgaand verkeer al voor Utrecht te scheiden, lijkt me niets. Als je de afslag naar de parallelbaan mist, moet je onnodig lang op de snelweg blijven.’