Het moment – Olympische Spelen in Beijing

De hal van het Instituto Cervantes staat vol studenten. Het zijn leden van de studentenvereniging voor internationale betrekkingen Utrecht (SIB). Zoals elke maandagvond organiseert SIB in het gebouw aan het Domplein een openbare lezing, vanavond over de Olympische Spelen in Beijing. SIB-leden in een blauw t-shirt met verenigingslogo delen A4’tjes uit met informatie.

Nu de Spelen naderen, neemt de belangstelling voor alles wat er in China gebeurt toe. Cabaretier Erik van Muiswinkel roept de sporters op tot het boycotten van de Spelen, zolang China de mensenrechten schendt.
Een mooie aanleiding voor SIB om een voor hun ongebruikelijk onderwerp als sport in een lezing te combineren met internationale betrekkingen. Vanavond gaat het over cultuurverschillen, bevolking en politiek. Dus ook over slechte arbeidsomstandigheden en schending van mensenrechten. Onderwerpen waar de Nederlandse sporters mee te maken krijgen en wellicht mee geconfronteerd zullen worden tijdens hun verblijf.

Terwijl de laatste studenten een plaatsje zoeken in de zaal, wordt het licht gedimd. Er wordt aandachtig geluisterd naar twee sprekers van olympisch comité NOC*NSF en een redacteur van de Wereldomroep. Af en toe klinkt een verbaasd ‘oh ja?’ en ‘echt?’ en er wordt beheerst gelachen wanneer Geert Slot van NOC*NSF vertelt dat voor de Chinezen acht een geluksgetal is en de Spelen daarom op acht augustus om acht over acht worden geopend.

Coen van Vulpen, student internationaal recht aan de universiteit vindt de lezing interessant. Van Vulpen komt vaker bij SIB-lezingen op maandagavond. ‘Wat een vernieuwend onderwerp, heel anders dan normaal’, merkt student science communication Meggie Pijnappel, twee stoelen verderop. ‘We hebben nog niet vaak een lezing over sport gehad. Ik vind het leuk. Verbazingwekkend wat er allemaal met zo’n groot sportevenement samenhangt.’

Na de pauze zijn vooral de ‘wat als..?’ vragen populair. Vooral de rampenscenario’s zijn populair. ‘Wat als een sporter de Chinese regels overtreedt en in de gevangenis terechtkomt?’ Of: ‘Wat als China in juli Taiwan binnenvalt?’ Voor de meeste situaties heeft het olympisch comité een rampenscenario in de kast liggen.