Achtergrond

‘Ik leer elke dag bij’

‘Mijn inspiratie haal ik uit het vak wat ik doceer: onderzoek. Ik leer elke dag bij, ook door de onderzoeken en vragen van studenten en collega's. Ik haal er lol uit door het steeds weer anders aan te pakken. Zo begon ik dit jaar het hoorcollege met helemaal niks en wachtte ik op de eerste vraag uit de zaal, zo gaf ik aan dat het bij mijn vak om vragen stellen gaat. Een andere keer begon ik met het eerste pianoconcert van Tsjaikovsky. Daarmee aangevend dat zo'n concert raakvlakken kent met onderzoek, dat mooie en frustrerende momenten elkaar afwisselen. Toen kreeg ik zelfs applaus hahaha. Door er dus iets extra's van te maken, niet elk jaar hetzelfde te doen, hou ik het voor mezelf ook leuk.
Ik doe er verder dingen naast, zit in het lectoraat en geef college aan de studenten van de TopClass (speciaal traject voor getalenteerde FEM-studenten, red.). Ik zoek naar dingen die het me moeilijk maken, waar ik hoofdpijn van krijg. Maar die wel een heerlijk gevoel geven als het lukt. Ook inspirerend is het om met mensen uit de praktijk om te gaan en enthousiaste collega's te hebben met hart voor de zaak. Door de bezuinigingen moet je nu wel meer doen in minder lestijd. Dat bracht me vorig jaar even in een dip. Had opeens niet zo'n plezier meer in mijn werk. Inmiddels doe ik het wat rustiger aan.
Studenten veranderd? Nee, in wezen niet. Ik heb wel het idee dat als ze binnenkomen minder weten dan docenten zouden willen, en als ze weggaan ook minder weten dan docenten willen, maar wel veel kunnen. Is toch jammer, we zijn niet voor niks een kennisinstelling.'