Achtergrond

In ’t Kort: ‘Luister goed naar medewerkers’

Jan Welmers (47), directeur van de faculteit Maatschappij en Recht (FMR), stapt per 1 mei over naar uitkeringsinstantie UWV. ‘Misschien ben ik over vier, vijf jaar weer terug omdat ik het onderwijs mis.’

Je wordt directeur Uitvoering van de divisie Sociaal Medische Zaken. Wat doet deze groep?
‘Deze divisie beoordeelt de mate van arbeidsongeschiktheid van mensen die een uitkering hebben, zoals de WAO en de WIA. Dat zijn er meer dan een half miljoen. Er werken op 27 locaties zo’n 2500 personen en dat aantal wordt dit jaar uitgebreid. Daar geven er met z’n tweeën leiding aan.‘

Dat is heel wat anders dan directeur van een faculteit van een hogeschool?
‘Het is een heel andere wereld en ook de schaalgrootte verschilt. Maar de filosofie waarmee de organisaties werken is in essentie hetzelfde. Beide draaien op zelfsturende teams van professionals en kenniscentra nemen een belangrijke plaats in.’

Je ben nu vier jaar directeur bij de FMR en daarvoor was je drie jaar directielid bij de faculteit Communicatie en Journalistiek. Waarom wilde je weg?
‘Er was geen directe reden om te vertrekken en ik vind het jammer om te gaan. Maar ik kon de verlokking van deze uitdaging niet weerstaan. Ik denk dat het goed is voor mijn eigen ontwikkeling om een periode buiten het onderwijs werkzaam te zijn. Want ik zit al vanaf mijn vierde jaar in het onderwijs. Misschien ben ik over vier, vijf jaar weer terug omdat ik het mis.’

Waar ben je trots op?
‘Op de medewerkers van de faculteit. Het komt zelden voor dat er zo veel individuen met grote kwaliteiten rondlopen. Dat geldt zowel voor docenten, het management, ondersteuners en lectoren. De betrokkenheid met studenten is erg groot. En er wordt veel gepubliceerd. Ik krijg elke week wel een boek van iemand.’

Wat kan er beter bij de HU?
‘Er moet meer geld naar het primaire proces. De overhead moet teruggedrongen. Daar zijn we ook mee bezig en daar dienen we meters in te blijven maken. Dat kan door zaken slimmer aan te pakken. We hebben de neiging om processen ingewikkelder te maken dan nodig is. Door bijvoorbeeld veel uitzonderingen te maken op een regel of door iedereen overal bij te betrekken. Vereenvoudiging is vaak een goede oplossing.’

Tip voor je opvolger?
‘Luister goed naar de medewerkers, vertrouw op wat ze kunnen, geniet van wat ze presteren en laat dat zien.’