Setjes toen en nu

Iris & Jaap

Eind februari 2005 stonden Iris Wijngaarden (21) en Jaap van der Wal (25) samen in Setje. Ze studeerden allebei voor leraar biologie. Behalve hun opleiding, was ook de liefde voor de computer een gezamenlijke hobby. De tortelduifjes hadden grootse plannen: Jaap zag Iris als een goede moeder, wilde trouwen en op huwelijksreis naar IJsland. Is er al iets terecht gekomen van deze dromen?

Het is bijna drie jaar geleden dat jullie in Trajectum stonden, nog steeds samen…?
Beiden: Ja zeker weten.

Reacties op jullie deelname aan Setje?
Hij: De meeste mensen vonden het leuk dat wij daar aan mee deden. Ik hoorde wel eens via via dat mensen ons stukje gelezen hadden, terwijl ik hen zelf niet kende van stage of school.
Zij: Mijn moeder heeft het artikel in een album gestopt, waar meer tastbare herinneringen van mij inzitten. Mijn moeder is heel open minded, zij vond het niet erg om te lezen waar haar dochter de voorkeur aan geeft in bed. Mijn schoonouders daarentegen hebben er keurig overheen gelezen.

Hoe is het daarna verder gegaan?
Hij: We wonen sinds het einde van deze zomer samen. Ik stond al heel lang ingeschreven in Amersfoort. Ik ben inmiddels afgestudeerd en werk hier in de buurt en Iris loopt nu stage in Amersfoort.
Zij: Het is gewoon zo verder gegaan, het voelt nog altijd prettig. Er is geen enkele reden geweest om bij elkaar weg te gaan.

Hebben jullie sindsdien een dip gehad?
Hij: Niet echt, het gaat eigenlijk altijd wel goed. Het was wel wennen dat ik afgestudeerd was en we elkaar niet meer op school zagen. Maar nu we samenwonen, hebben we daar geen last meer van.
Zij: We hebben wel eens ruzie, maar hebben nooit in een dip gezeten.

Hoe bevalt het samenwonen?
Hij: Goed. Het voordeel is dat je elkaar iedere dag ziet.
Zij: Heel goed, maar het was wel vermoeiend. We hebben de hele zomervakantie verbouwd.

In het vorige interview waren de irritaties dat Iris soms gestresst is door school, is dat nog steeds zo?
Hij: Ze is nog wel eens gestresst, maar daar leer je mee leven. Niemand kan perfect zijn.
Zij: Dat is inderdaad nog steeds zo. Hij heeft er nu misschien wel iets meer last van omdat we nu samenwonen. Maar hij kan er wel tegen, hoor.

Hoe zit het met de toekomstplannen die jullie hadden?
Hij: Die zijn nog hetzelfde. We hebben geen datum geprikt en er zijn geen concrete plannen. Het komt vanzelf wel.
Zij: We willen wel met elkaar trouwen, maar ik ga eerst mijn studie afmaken. Het is zeker dat we met elkaar kinderen willen, maar niet wanneer. Eerst genieten van het samenwonen, dat is alvast een van de toekomstplannen die is uitgekomen.

Naomi & Bram

Bram (21) en Naomi (24) stonden anderhalf jaar geleden als Setje in Trajectum. Ze leerden elkaar kennen tijdens de introductieweek van journalistiek. Naomi is inmiddels afgestudeerd en Bram loopt nog stage. Ze wilden graag samen op vakantie en samenwonen, maar ‘voorlopig nog even niet’. Door studiedrukte hadden ze niet genoeg tijd voor elkaar. Is dat nu verbeterd?

Het is anderhalf jaar geleden dat jullie in Trajectum stonden nog steeds samen..?
Beiden: Ja!

Hoe waren de reacties op jullie deelname?
Hij: Mensen vonden het artikel leuk en de foto schattig. Over mijn favoriete standje heb ik m’n familie niet gehoord. Mijn moeder heeft sowieso vier keer seks gehad, ik heb namelijk drie zussen, dus heeft ze het vast ook een keer doggy style gedaan.
Zij: Echt iedereen had de Trajectum in handen. We waren een bekender stel dan ik dacht. Een jongen zei dat hij ons de hele tijd voor zich zag nu hij wist wat Bram zijn favoriete standje was. Ik hield het antwoord vaag, maar Bram houdt wel van een beetje provoceren. Ik heb het artikel in een lijst op mijn kamer hangen.

Hoe is het daarna verder gegaan?
Hij: We zitten allebei in een nieuwe levensfase, het is allemaal wat serieuzer.
Zij: Ja het gaat heel lekker. We hebben geen dip gehad of zoiets.

Naomi’s irritatie was dat Bram weer begon met roken. Rookt hij nog steeds?
Hij: Ik rook nog steeds en ik ga voor haar ook niet stoppen. Het is heel irritant want ze blijft erover zeuren.
Zij: Hij heeft wat dat betreft een beetje schijt aan mij. Ik hoop dat hij het gezeur zo irritant vindt dat hij stopt, maar het werkt voor geen meter. Op zijn kamer rookt hij nu wel minder als ik er bij ben.

Bram jij gaf aan dat jullie elkaar door de drukte niet vaak zien, is dat nu anders?
Hij: We zien elkaar nog steeds weinig, we hebben niet veel tijd voor elkaar. Naast werk wil Naomi nog sporten en ik wil ook met vrienden afspreken.
Zij: Ik vind het niet heel erg. We doen veel zelf, maar daarnaast spenderen we wel elk weekend samen. Dan gaan we op familiebezoek of er echt met z’n tweeën op uit.

Bram wilde graag op kamers, is dat gelukt?
Hij: Ik heb nu een eigen studio, we kunnen een beetje proeven aan het samenwonen. We zijn meestal bij mij thuis.
Zij: Op mijn kamer in Utrecht slaap en eet ik af en toe, het wordt tijd om te verkassen. Ik kan me wel heel druk maken om het feit dat hij niet zo van het schoonmaken is. Mijn handen jeuken om de badkamer eens een beurt te geven.

Hoe zien jullie de toekomst nu?
Hij: We willen uiteindelijk kindjes samen. Maar voorlopig vind ik het prima om zo te wonen.
Zij: Na onze vakantie naar Griekenland praatte Bram ook over samenwonen. Het is nog niet zover, maar ik vermoed dat het binnen een jaar wel gebeurt. We willen nog lang geen kinderen. Bram wil eerst carrière maken en rijk worden. Trouwen is ook een tien jaren plan.