USDV U Dance: Twee linkerbenen laten swingen

Ze zijn de new kids on the block, verse vissen, Utrechtse nieuwe. De komende weken loopt Trajectum mee met de feuten van drie nieuwe Utrechtse studentenverenigingen. Deze aflevering: studentendansvereniging USDV U Dance

‘Één, twee, drie én vier, èn één, twee, drie én vier!’ Vandaag leren stijldansende studenten geen zwoele, sexy rumba, maar de springerige jive. Dinsdagavond om 21.00 uur is in theater Huis a/d Werf de les voor gevorderde dansers net begonnen.

Terwijl docent Robert de choreografie uitlegt, hangt er een losse sfeer. Hier en daar klinkt geroezemoes. Maar zodra de klanken van de muziek door de boxen schallen, veert iedereen op, worden veters aangetrokken, haren bij elkaar gebonden, gezicht in de plooi en een perfecte houding aangenomen. Foutloos pikken de dansers nieuwe pasjes op. Behalve Tim (21, vierdejaars cognitieve kunstmatige intelligentie aan de universiteit). Met een groot vraagteken op zijn gezicht probeert hij de pasjes te volgen. ‘Ik heb één jaar gedanst, dus deelde ik mezelf bij gevorderde dansers in. Ik had gehoopt meer passen te herkennen’, zucht hij.

USDV U Dance is de eerste en enige studentenstijldansvereniging in Utrecht. Deze proeflessen zijn de eerste activiteiten. Als locatie koos het bestuur voor Huis a/d Werf. Een intiem theater aan het begin van de Amsterdamsestraatweg, vlakbij Utrecht Centraal. Bij binnenkomst valt gelijk op hoe imposant het gebouw is. De zwierige houten trap voert naar de eerste verdieping die de toegang is tot de dansruimte; een ronde zaal vormt – met een hoog plafond, schemerige lampen en ruime dansvloer – het perfecte decor voor een stijlvol avondje bewegen.

De meeste dansers schreven zich al tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) in. ‘Op de culturele markt waren wij de hit van de omliggende kraampjes. In totaal kregen we 140 aanmeldingen door de workshops, demonstraties en dansavond die we organiseerden’, vertelt Lisette van der Burg, een van de bestuursleden. Van deze studenten staat ongeveer de helft vanavond op de dansvloer. ‘Een goede opkomst’, vindt de 21-jarige studente taal en cultuurstudies. ‘Zeker als je bedenkt dat dit onze eerste jaar is. De reacties die we krijgen zijn positief.’

Om lid te worden moeten de studerende dansers € 95,- per jaar betalen. Dat komt neer op zo’n 40 lessen. Dit is vier keer goedkoper dan bij een reguliere dansschool, weet Lisette. Het gunstige tarief is niet het enige voordeel dat aan een lidmaatschap bij USDV U Dance kleeft; ‘Stijldansen trekt een oud publiek aan. Hier ben je met leeftijdgenoten onder elkaar en dat is een stuk gezelliger’, legt Lisette uit.

Er zijn lessen voor beginners en voor gevorderde dansers. Tussen de gevorderden zitten een paar professionals die al zeven jaar dansen. Daartegenover zijn er ook studenten die net aan hun tweede jaar beginnen. Het niveauverschil in deze groep is hierdoor groot.
Docent Robert Hoefnagel, ziet dit niet als een probleem. ‘Omdat iedereen andere pasjes kent, kunnen de studenten van elkaar leren. Zo krijg je diversiteit.’
Ook Rutger (25, afgestudeerd aan de opleiding theater, film en televisiewetenschappen aan de universiteit) vindt de verschillende dansniveaus geen probleem. ‘Ik heb vroeger topklasse gedanst. Toch was ik aan het begin van de les pasjes kwijt. Ik denk dat de verschillende niveaus snel bij elkaar komen als de echte lessen beginnen en iedereen een vaste danspartner krijgt.’

Terwijl de gevorderden hun laatste dans afmaken komen de beginners de zaal in. Als zij hun eerste pasjes op de vloer wagen, is daar een bekende. Tim besloot zijn trots opzij te zetten en met de beginners mee te doen. ‘Ik vind het super om het dansen weer op te pikken. In deze groep voel ik me meer op mijn gemak.’ De les verschilt aanzienlijk met die van de professionals. Elkaars tenen pletten, botsingen veroorzaken en proberen hierbij de hele zaal te betrekken, lijkt hen vooral te overkomen. Michiel (22, vierdejaars mbo uitvoerder) probeert zwetend de dans onder de knie te krijgen. ‘Ik heb totaal geen ervaring’, erkent hij. ‘Maar vind het fantastisch! Alleen mogen ze wel wat aan de airco doen.’ Tussen alle dansers die met moeite de maat kunnen houden, is er één die dit wel lukt. Tim zwiert dit keer als een ware dancingking over de vloer.

USDV U Dance is een jonge studentenvereniging in Utrecht die zich richt op dansen. Voorzitter Martijn Versteeg (20, tweedejaars psychologie aan de universiteit), besloot in maart van dit jaar, samen met zijn danspartner Lisette van der Burg, een studentendansvereniging op te richten. Op het Nederlands Toernooi voor de Dansende Student (NTDS) ontmoetten ze Floor Kateman (22, tweedejaars Gebarentaal aan de HU) die het bestuur aanvulde. In de loop van de tijd kwamen penningmeester Ritesh Jibodh (25, derdejaars accountancy aan de HU) en Mieke Wesdorp (20, tweedejaars geneeskunde) er ook bij.

Lidmaatschap kost € 95,- per jaar. Dan heb je recht op 40 danslessen. Daarnaast organiseert de vereniging nog borrels, etentjes, gala’s. USDV U Dance heeft zeventig leden.

Meer info: www.usdvudance.nl