Van scholier tot student

Derdejaars studente journalistiek Julie Brummel is toevallig ook nog eens mentor op de Utrechtse Introductie Tijd (UIT). Ze doet voor Trajectum dagelijks verslag. Dag 4: de laatste dag is het vooral luieren in het Griftpark om op te laden voor de climax: het slotfeest!

Het beeld van de luie student wordt vandaag in het Griftpark bevestigd. En wel door meer dan 3500 studenten. Tijdens de chilldag komen de UITlopers vandaag bij in de zon van alle indrukken en feestjes.

‘Ik heb de week van mijn leven gehad,’ zegt Marrit (19). Hangend op een van de zitzakken heeft ze net geluncht en neemt ze de vorige avond door. ‘Ik heb Utrecht leren kennen en een heleboel nieuwe mensen. Ik ben echt wel klaar voor het studentenleven.’

Ook groepje 80 heeft een topweek gehad. Mentoren Nina en Inge zijn er zeker van dat dit groepje het leukste groepje van de UIT 2012 is. Toch zitten er vrij weinig UITlopers rond de mentoren. ‘Een aantal van onze kindjes heeft zich ingeschreven bij studentenverenigingen. Die moeten nu hun ‘paklijst’ gaan halen. Geen gechill voor hen!’

Voor Mark (17) is de UIT geslaagd. ‘Ik heb me helemaal gehouden aan het thema. Ik ben echt tot het UITerste gegaan!’ De bungeesprong die hij tijdens de sportmarkt maakte was zijn hoogtepunt van de week. ‘Ik had nooit gedacht dat ik dat zomaar nu, hier, tijdens de UIT zou doen.’ Zijn mentoren zijn vooral trots op het feit dat zij hier met acht van de twaalf UITlopers die maandag begonnen, zitten. ‘Dan zijn we dus goede mentoren. Ze zijn niet allemaal weggelopen!’

Er loopt een meisje met verf op haar benen en armen door het park. ‘Daar verderop, daar kan dat!’ legt ze Emily en Chantal (18) uit. En inderdaad, wie verder door het park loopt ziet overal studenten met verfvlekken. Als voorbereiding op het fluorfeest in de grote tent op de campus van UCU deelt de organisatie witte t-shirts uit die met verf, sticker, tape, scharen en tule te bewerken zijn. Mentor Fleur zucht. ‘Het is helemaal mislukt!’ roept ze wijzend op de gaten in de mouw van het shirt. ‘Het hadden hartjes moeten worden.’ De meeste UITlopers zijn wel creatief en een waslijn vol gekleurde shirtjes is het gevolg. Met een goed muziekje en veel gezelligheid brengen mentoren de dag door met hun groepjes.

Na de pizza’s, die de organisatie heeft geregeld, loopt het Griftpark leeg. Iedereen verplaatst zich naar de grote tent waar de UIT in stijl wordt afgesloten op het slotfeest. De eerstejaars zijn echte studenten geworden.