Acties tegen dure studentenkamers – ook in Utrecht

In zeker vijf steden – waaronder Utrecht – voeren studentenvakbond LSVb en FNV Young & United deze week acties tegen de hoge huren van studentenkamers. Vandaag bijt Wageningen het spits af, terwijl Utrecht woensdag op de actieagenda staat. Dat schrijft RTV Utrecht. Ook in Nijmegen, Groningen en Amsterdam laten de studenten van zich horen.

Zo’n 400 euro is prima prijs voor een studentenkamer, maar vaak kosten ze 700 euro. ‘De prijzen lopen de spuigaten uit’, vertelt voorzitter Lyle Muns van de LSVb. Nederland telt een tekort aan woonruimte voor studenten, waardoor particuliere verhuurders de prijs kunnen opdrijven. Studenten studeren mede daardoor af met een grote studieschuld. Huisjesmelkers zouden hiervoor een boete moeten kunnen krijgen, vindt de LSVb-voorzitter.