Associate degree-opleidingen officieel erkend; HU start AD Academy

Foto: Femke van den Heuvel

Het hoger onderwijs is een type opleiding rijker: de tweejarige associate degree (AD). De Eerste Kamer stemde gisteren in met het allerlaatste wetsvoorstel van demissionair minister Bussemaker.

De tweejarige hbo-opleidingen bestaan eigenlijk al sinds 2006, maar dan als onderdeel van een hbo-bachelor. Ze waren van oorsprong bedoeld voor mbo’ers die de sprong naar een vierjarige hbo-opleiding te groot vinden en eerst een tweejarig traject willen proberen: die periode valt nog wel te overzien.

Onbekend
Deze ‘onzelfstandige’ opzet had allerlei nadelen en mede daardoor stokte de aanvankelijke groei van het aantal AD-opleidingen. Slechts enkele programma’s wisten veel studenten te trekken. Maar dat lag ook aan de economische crisis: werkgevers hadden minder geld om hun personeel op cursus te sturen. Bovendien wisten maar weinig mensen wat een associate degree was.

In 2014 keerde het tij en trok de instroom weer wat aan, al was dat niet in heel Nederland het geval. Minister Bussemaker zag kansen en gooide het roer om: de AD’s moesten in zelfstandige opleidingen veranderen. Het wetsvoorstel waarin ze dat regelde, werd afgelopen juni aanvaard door de Tweede Kamer en vandaag door de Senaat.

Volgend jaar kunnen studenten kiezen uit 150 AD-opleidingen bij 22 verschillende bekostigde hogescholen. Bij niet-bekostigde hogescholen gaan er ruim zestig van start.

HU wil Associate Degree Academy in Amersfoort

De HU heeft de AD-opleidingen de afgelopen jaren bijna allemaal afgebouwd, maar wil er weer een aantal starten. Aan de HU Amersfoort wordt een Associate Degree Academy gelanceerd. Begonnen wordt met AD’s in het economisch domein, zo staat in de plannen. Het streven is dat er na vijf jaar 1500 studenten staan ingeschreven. Het college van bestuur heeft een voorstel ter goedkeuring aan de Hogeschoolraad (HSR) gestuurd. Een aan te stellen kwartiermaker moet in mei met een concreet voorstel komen.