Advies: beperk numerus fixus tot grote opleidingen

De brede numerus fixus bij de faculteit Economie en Management (FEM) ligt onder vuur. De faculteitsraad wil de studentenstop voor volgend studiejaar  alleen voor de grote opleidingen handhaven en die bij de kleine studies afschaffen.

Dat bleek tijdens de faculteitsraad op donderdagmiddag 26 september. Een advies van die strekking wordt per brief aan de centrale medezeggenschapsraad (CMR) gestuurd, die hier een besluit over moet nemen. Het standpunt van de faculteitsraad zal zwaar wegen.

In het voorstel van het college van bestuur is het totaal aantal te plaatsen studenten bij de FEM verhoogd van 1470 naar 1570 eerstejaars in het komend studiejaar. Grote opleidingen krijgen er 30 tot 60 plaatsen bij. Het gaat dan om bedrijfseconomie, business management, commerciële economie en management, economie & recht. De kleine opleidingen blijven op hetzelfde niveau.

Kwaliteit
Vorig studiejaar is een studentenstop ingesteld voor alle opleidingen van de FEM (behalve international business and management studies). Dat betekent dat een beperkt aantal eerstejaars aan een studie kan beginnen. Door deze maatregel wil de faculteitsdirectie en het college de toestroom van het aantal studenten indammen om te werken aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Door de numerus fixus besloten veel aspirant-studenten zich toch niet aan de FEM in te schrijven, maar hun heil elders te zoeken. Dat leidde vorig jaar tot een fors aantal minder ingeschreven studenten dan er plaatsen waren, waardoor de financiering vanuit het rijk beduidend afneemt. Voorstander van handhaving van de studentenstop stelden tijdens de vergadering dat bij afschaffing ervan de kans bestaat dat hordes studenten de faculteit gaan overspoelen. Dat zou de organisatie niet aan kunnen. Daarbij dient de maatregel langere tijd van kracht te zijn om effect te kunnen hebben.

Rendement
De faculteitsdirectie en het college voeren in het voorstel aan dat de tevredenheid van de studenten aan de FEM in de Nationale Studenten Enquête het afgelopen jaar is gestegen. Maar criticasters zeggen dat die verbetering niet aantoonbaar valt terug te leiden naar de numerus fixus. Daarbij is het rendement in de propedeuse niet omhoog gegaan. Punt van zorg is ook dat de kleinere opleidingen kampen met een dalende instroom, terwijl de studentenstop vooral is ingesteld om de situatie bij de grote opleidingen te verbeteren.

De CMR vergadert op 2 oktober over de numerus fixus bij de FEM.