Afschaffen numerus fixus blijkt effectief: ruim 7.300 nieuwe Verpleegkunde-studenten

Verpleegkundestudenten op de Hogeschool Utrecht. | Foto: Kees Rutten

De hbo-opleiding Verpleegkunde blijkt dit jaar populair. Ruim 7.300 nieuwe studenten schreven zich voor deze opleiding in. Het grootste deel van hen startte in september met de voltijd variant van deze opleiding, blijkt uit cijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag bekendmaakte.

‘Bij deze opleiding is de grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen te zien: 12,3 procent. Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen, die zitten te springen om extra personeel’, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Het aantal inschrijvingen voor de deeltijd variant is iets afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-6,3 procent). ‘Het effect van het loslaten van de numerus fixus voor deze opleiding is meteen goed zichtbaar, er hebben zich bijna 800 studenten meer aangemeld voor de verpleegkunde-opleiding dan vorig jaar’, aldus Limmen.

Ook lerarenopleiding Pabo blijft bij veel studenten in de belangstelling. Het aantal inschrijvingen groeide dit jaar met 7,4 procent ten opzichte van vorig jaar. In totaal meldden bijna 7.000 nieuwe studenten zich aan. Met name de deeltijd- en duale varianten zijn populair. De tweedegraads lerarenopleidingen doen het minder goed: zij laten een afname van 11,6 procent zien.