Airbnb-boetes gaan naar bestrijding van slechte huisbazen

Je SSH-kamer verhuren aan toeristen via  Airbnb? Dat kan je een boete van de studentenhuisvester opleveren. Het goede nieuws: de SSH zet de boete-opbrengsten in voor juridisch advies aan studenten.

De SSH, die kamers verhuurt in onder meer Utrecht, Groningen, Maastricht en Rotterdam, waarschuwde afgelopen zomer dat ze streng ging optreden tegen illegale onderverhuur. Daarop meldden drieëntwintig studenten zich vrijwillig. De vijftien overtreders die later alsnog tegen de lamp liepen, moesten flinke bedragen betalen: in totaal 8905 euro.

Al in de zomer meldde de SSH dat het de boeteopbrengsten zou besteden in overleg met huurderskoepel BoKS en de Utrechtse studentenvakbond Vidius. Nu de opbrengst duidelijk is, meldt SSH dat het geld gaat naar onderzoek naar de huurprijzen die studenten betalen op de particuliere kamermarkt. Het grootste deel zal gaan naar juridisch advies aan huurders die het slachtoffer zijn van uitbuiting door hun huisbaas.