Al 41 procent energie bespaard bij de Student Energy Race

Aanstaande vrijdag is het warmetruiendag, maar de 23 studentenhuizen die deze wintermaanden meedoen aan de Student Energy Race zijn al lang gewend aan een koud huis. En niet zonder resultaat: sinds de start van de energiebesparingswedstrijd in november bespaarden de deelnemende huizen gemiddeld al 41 % aan energie, meldde de SSH deze week.

Op dit moment doen 189 studenten mee aan de race, die voor de zevende keer wordt gehouden. Alles voor het goede doel: koud douchen, verwarming uit, bezemen in plaats van stofzuigen en zelfs even niet elektrisch tandenpoetsen. Goed voor de portemonnee, maar ze willen vooral winnen!

Momenteel staan de huizen in Nijmegen en Utrecht aan kop. Nijmegen bespaarde al 44,47 procent en Utrecht 43,51 procent. In het team-klassement is er zelfs een Utrechtse koploper: de Parkstraat.

Hoofdprijs

Aan de wedstrijd doen vijf studentenhuisvesters mee: De Key, DUWO, SSH, SSH& en Idealis. De 23 deelnemende studentenhuizen staan in Amsterdam, Delft, Deventer, Leiden, Nijmegen, Utrecht en Wageningen. Studenten voor Morgen, een netwerkorganisatie die zich inzet voor duurzaamheid in het hoger onderwijs, begeleidt het geheel. De winnaar is bekend op 14 maart en na vier maanden procentueel de meeste energie heeft bespaard krijgt de hoofdprijs: een uitje naar keuze.

Hopelijk levert dat geen twintig vliegtickets naar Bali op…