Kort

Alleen laatstejaars studenten kunnen vijfhonderd euro krijgen voor corona-vertraging

Studenten die vertraging hebben opgelopen door corona kunnen ruim vijfhonderd euro collegegeld terugkrijgen. Maar een uitbreiding naar andere studenten zit er niet in. Dat heeft de Tweede Kamer gisteren besloten.

Eerder werd al bekend dat studenten die tussen september 2020 en januari 2021 hun diploma halen drie maanden collegegeld terug kunnen krijgen, schrijft HvanA. Dat bedrag komt uit op 535 euro. PvdA-kamerlid Kirsten van den Hul wilde die regeling ook voor andere studenten laten gelden, die nog niet zo ver zijn in hun studie. Ze diende samen met SP en Groenlinks een motie in voor dit verzoek, maar dat werd gisteren met een stem verschil afgewezen.

Landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb laten het er niet bij zitten en pleiten ervoor dat meerdere studenten een financiële compensatie krijgen. ISO zegt dat er sinds maart 54 duizend studenten een studievertraging hebben opgelopen door corona.