Columns

Alles draait om de docent

Wie van de 300.000 leerkrachten die ons land rijk is hebben gisteravond gekeken naar De Avond van het Onderwijs? Er kwamen aardige standpunten naar voren, die velen bekend in de oren klinken, maar waar sommige onderwijsvernieuwers geen boodschap aan lijken te hebben. De twee belangrijkste factoren voor het succes van een basisschool is volgens onderwijssocioloog Jaap Dronkers: de opleiding van de ouders en dan de leerkracht. Ook alle andere sprekers gaven aan dat een bevoegde en tevens bekwame docent de spil in het web is. Bevoegdheid zegt niet alles. Dr. Theo Wubbels, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht benadrukte ook het belang van voldoende bijscholing in vakbekwaamheid en pedagogische en didactische competenties. Houdt een docent zich daar niet aan, dan zou deze bijvoorbeeld zijn bevoegdheid kwijt kunnen raken.

Alle aanwezigen vonden het belachelijk dat het nieuwe kabinet de onderwijs salarissen wil bevriezen en ondanks alle huidige tekorten toch wil gaan bezuinigen op onderwijs. En dat met de vergrijzing van het lerarenbestand. Bij het MBO is 56% ouder dan 50 jaar. Op onze hogeschool is dit 44%, toch ook bijna de helft. Dat alles draait om de docent wist Aristoteles al, maar het moet steeds maar weer bewezen worden.