Alumnnus TU Delft wint battle tweede scherm

Bas Dekkers, alumnus van de TU Delft, wint de eerste prijs voor het beste second screen-concept. Deze Battle of Concepts is uitgeschreven door het Utrecht Valorisation Centre, in samenwerking met het Crossmedialab van de faculteit Communicatie en Journalistiek.

Dekkers is een van de 63 deelnemers en wint de hoofdprijs van 350 euro. Het Crossmedialab werkte met de prijsvraag samen met de VPRO en het productiebedrijf Endemol. Studenten en starters mochten een concept bedenken waarbij slim gebruik wordt gemaakt van het ‘second screen’: een tablet die mensen gebruiken tijdens het televisiekijken.

Dekkers wil kijkers interactieve spelletjes laten spelen die zijn gekoppeld aan televisiereclames. Winnaars van die games kunnen bijvoorbeeld een prijs winnen die aan de reclame gerelateerd is.

Het is niet de bedoeling dat alleen het winnende idee wordt uitgewerkt. Alle concepten hebben een zogenaamde creative commons-licentie, wat betekent dat iedereen – onder bepaalde voorwaarden – gebruik mag maken van het idee. Nu de wedstrijd is afgelopen, kan het Crossmedialab de concepten samen met bedrijven en studenten verder uitwerken.

Er waren geen inzendingen van studenten of afgestudeerden van de Hogeschool Utrecht.