Kort

Amerikaanse universiteiten naar de rechter om buitenlandse studenten te behouden

De Amerikaanse topuniversiteiten Harvard en MIT stappen naar de rechter om te voorkomen dat buitenlandse studenten het land moeten verlaten. Dat meldt persbureau Reuters. De onderwijsinstellingen krijgen steun van nog 57 andere universiteiten.

De stap is een reactie op het plotselinge besluit van de Amerikaanse immigratiedienst. Die maakte vorige week maandag bekend dat buitenlandse studenten die alleen online college volgen, geen reden meer hebben om in Amerika te blijven. Zij krijgen twee opties: ofwel vertrekken om uitzetting in het komende collegejaar te voorkomen, ofwel overstappen naar een onderwijsinstelling die ondanks corona nog fysiek lesgeeft. Universiteiten vinden dit besluit roekeloos en vragen de rechter het terug te draaien.