Amsterdam moet meer investeren in kennis

Als Amsterdam tot de internationale top van kennisregio’s wil behoren, moeten universiteiten en hogescholen meer gaan samenwerken met het bedrijfsleven. Dat concludeert de Oeso in een rapport.

Goede universiteiten en hogescholen zijn er genoeg in Amsterdam en omstreken. Maar het innovatief vermogen van het bedrijfsleven blijft daar bij achter. Volgens de economische samenwerkingsorganisatie Oeso heeft Amsterdam de belangrijkste kwaliteiten in huis om een mondiaal centrum van onderwijs te zijn. Het ontbreekt alleen nog aan een duidelijke strategie die Amsterdam internationaal profileert als kennisstad.

De twee hoofdstedelijke universiteiten presenteren volgende maand een concept onder de naam Amsterdam Academic Alliance. Ook willen ze met studiebeurzen van zo’n twintigduizend euro buitenlands talent naar de VU en de UvA lokken. Volgens collegevoorzitter Van der Toorn van de UvA komen toptalenten uit China en India nu niet naar Nederland, omdat ze in Amerika hogere beurzen kunnen krijgen.

De twee universiteiten hebben samen 2,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de beurzen. De gemeente en het bedrijfsleven moeten voor de andere helft van het benodigde geld zorgen.