Animo voor een studie aan de HU groeit (en ‘Irma-effect’ ook)

Minormarkt voor corona / archieffoto Kees Rutten

De HU zit in de lift met de vooraanmeldingscijfers van nieuwe studenten. Zo’n 11.820 aspirant-studenten meldden zich tot 21 september voor een studie aan de HU. Dat is 4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Afgelopen juni stond de HU nog op een groei van bijna 1 procent.

Het Instituut voor Business Administration toont de sterkste daling: de voorlopige animo zakt nog een stukje verder weg van -26 procent in juni naar -28 procent nu. Dat is mede te verklaren door het feit dat er bij Facility Management geen nieuwe eerstejaars worden aangenomen, omdat deze opleiding ermee gaat stoppen.

Daar staat een sterke groeispurt tegenover bij het Instituut voor Associate Degrees: bijna een verdubbeling van het verwachtte aantal studenten ten opzichte van vorig jaar. Te verklaren door de start van drie nieuwe Ad’s. In juni was dit 60 procent meer.

Het ‘Irma-effect’, genoemd naar oud-student en doventolk Irma Sluis, is nu wel te zien bij het Instituut Gebarentaal en Dovenstudies. In juni lieten voor vooraanmeldingen een bescheiden groei zien met 5 procent meer studenten; nu is de groei verhoogd naar ruim 40 procent. Het Instituut Theo Thijssen weet een achteruitgang van -9 procent om te zetten naar een stijging van 9 procent. Dit komt vooral doordat de voltijdopleiding leraar basisonderwijs flink meer studenten trekt.

Seminarium voor Orthopedagogiek

Bij het Instituut Archimedes daalt de animo van +4 procent in juni naar -7 procent in september. Ook het Seminarium voor Orthopedagogiek keldert van een +5 in juni naar een -17 nu. Flinke groeier is het Instituut voor de Media van +6 procent naar +19 procent. Het Instituut voor Paramedische Studies bloeit verder: van +2 in juni naar +8 in september.

Vooraanmeldingen zijn nog geen definitieve inschrijvingen. Het beeld kan dus nog veranderen, maar geeft wel een trend weer. Na 1 oktober worden de definitieve inschrijvingen van de instellingen bekend.

Met twee vingers schuiven om te vergroten

Lees ook: ’De Associate Degree is geen verkorte bachelor’