Aantal aanmeldingen bij hogescholen stijgt, ook aan de HU (maar zonder ‘Irma-effect’)

Minormarkt 2020- archieffoto: Kees Rutten

Aanstaande studenten laten zich door coronamaatregelen en online onderwijs niet ontmoedigen. Het aantal vooraanmeldingen aan hogescholen stijgt met 4,3 procent, bij de HU ligt dat op bijna 1 procent. Bij het Institute for Business Administration zakken de aanmeldingen tot nog toe met een kwart, terwijl het Institute for Associate Degrees met 60 procent lijkt te groeien. En het ‘Irma-effect’ bij de opleidingen voor Nederlandse Gebarentaal is beperkt.

De groei blijkt uit de vooraanmeldingscijfers per 1 juni, meldt de Vereniging Hogescholen (VH).

In de eerste helft van mei liep het aantal aanmeldingen voor hogescholen nog fors achter. Dat kwam waarschijnlijk omdat de aanmeldingsdeadline vanwege corona verschoven is van 1 mei naar 1 juni, waardoor de eindspurt pas later kwam.

Wie de aantallen vooraanmeldingen van 1 juni dit jaar afzet tegen die van 1 mei vorig jaar (de toenmalige deadline), ziet een stijging van 4,3 procent, zo becijfert de VH. Het gaat om associate degrees, bachelors en master, zowel voltijd, deeltijd en duaal. De vooraanmeldingen zijn geen definitieve inschrijvingen, maar geven wel een trend weer.

Ander beeld

Uit interne cijfers van de HU blijkt dat het aantal vooraanmeldingen per 1 juni een kleine 1 procent meer is dan in dezelfde periode vorig jaar.

De cijfers zijn niet zomaar met die van de VH-aanmeldingen te vergelijken. De HU telt alleen de opleidingen die het zelf aanbiedt. In deze HU-cijfers zijn bijvoorbeeld niet de kunststudenten meegenomen omdat de HU deze studies niet heeft. Landelijk laten de hogescholen (althans de optelsom van studies die de HU ook aanbiedt) een gemiddelde krimp zien van minus 3,28 procent.

Instituten van de HU

Inzoomend op de instituten van de HU zijn er flinke verschillen. Eerst de grote stijgers op een rijtje. Het nog jonge Institute for Associate Degrees lijkt met een aanwas van 300 studenten met 60 procent te groeien. Dat is grotendeels het gevolg van de nieuwe tweejarige AD’s Logistiek Management en Software Development

Het Instituut voor Ecologische Pedagogiek noteert ook 300 vooraanmeldingen en zou hiermee 15 procent groeien. Vooral de deeltijd bachelor zit in de lift. Social Work zit voor 13 procent in de lift. De groei zit vooral bij de voltijdopleidingen terwijl de deeltijdvarianten in de min staan. Verder valt de groei op bij de inmiddels gefuseerde instituten Engineering and Design (plus 12 procent) en Gebouwde Omgeving (plus 9 procent).

Daling

Klappen krijgt het Institute for Business Administration. Met nog geen 400 vooraanmeldingen zakt de animo van studenten met een kwart. De oorzaak zit in de dip bij de opleiding Bedrijfskunde, een fusie van Business Management en Bedrijfskunde MER. En ook het gefaseerd stoppen met Facility Management zorg voor een daling.

Het Institute for ICT duikelt met 12 procent in de interesse van studenten. Hier gaan zowel de voltijd, deeltijd en duale varianten erop achteruit. Een daling van 9 procent is te zien bij het Instituut Theo Thijssen. Het is de deeltijdpabo die achteruit gaat. Ook 9 procent minder animo is er voor Bewegingsstudies. Hier daalt vooral de master Fysiotherapie, maar ook de deeltijd Fysiotherapie en de voltijdstudie Oefentherapie Cesar.

‘Irma-effect’

Ook het Instituut voor Verpleegkundige Studies zakt met 9 procent in de vooraanmeldingen. Dat komt op het conto van de voltijd en duale opleiding Verpleegkunde, de duale Medische Hulpverlening en de masters Innovatie in Zorg en Welzijn en Physician Assistant.

Overigens zweeft het Instituut voor Gebarentaal en Dovenstudies maar beperkt mee op het ‘Irma-effect’, genoemd naar oud-student en doventolk Irma Sluis. Bijna 100 studenten hebben zich aangemeld. Dat gaat om vijf extra studenten.

Bron: BICC, vergroten met twee vingers

Zie ook de video: De Uithof is nog steeds heel erg leeg: ‘Het lijkt permanent weekend’