Anonymus publiceert nepinterview op blog

Een anonieme persoon heeft op zijn weblog een interview met hemzelf geplaatst waarvan hij ten onrechte claimt dat het door hogeschoolblad Trajectum is gemaakt.

In het fake-interview ‘onthult’ hij dat hij Philip Stekelenburg is: student journalistiek aan de HU en degene achter de website Deverwardeman. De blog publiceerde in maart het verzonnen bericht dat PVV-voorman Geert Wilders vroeger op school ‘De Neger van Venlo’ werd genoemd. Onder andere het AD en GeenStijl trapten erin en namen het nieuwtje over.

Vorige week stuurde dezelfde Philip Stekelenburg – dat een pseudoniem blijkt te zijn – een opinieartikel naar Trajectum en journalistenblad Villamedia. De laatste publiceerde het stuk op de site. Opinieblad HP/De Tijd kreeg lucht van de zaak. Stagiair Mathys van der Harst, vierdejaars journalistiekstudent, benaderde Villamedia-hoofdredacteur Dolf Rogmans, die het artikel offline haalde.

Aan de School voor Journalistiek blijkt niemand onder de naam Philip Stekelenburg te studeren. Via de mail bevestigt de anonymus desgevraagd dat het een gefingeerde naam is en dat hij geen journalistiek studeert. ‘Ik wilde onderzoeken hoever ik kon komen met het verhaal van Philip’, schrijft hij. ‘Vanmiddag kun je op de achterpagina van de NRC lezen wie ik werkelijk ben.’

UPDATE Achter het pseudoniem Philip Stekelenburg blijkt Roy van den Berg (34) schuil te gaan, meldt NRC Handelsblad. Hij is copywriter van een bureau voor online communicatie.