Avans-studenten krijgen schoonmaak-corvee

In de gangen van de Avans-hogeschool in Brabant hangt een oproep voor leerlingen: ze moeten zich intekenen voor corvee omdat de school moet bezuinigen.

Via avanscorvee.nl kan je een tijdstip kiezen dat jou het beste schikt. Schrijf je je niet op tijd in, dan word je ingedeeld.

Serge Mouthaan, woordvoerder van Avans, gaat op onderzoek uit en achterhaalt al snel de waarheid: ‘De handtekening onder de brief is niet van de betreffende directeur, de huisstijl op de brief is verouderd en als je inlogt dan kom je op een pagina waar de volgende tekst staat:

‘Beste student,

Bij deze kan ik jullie meededelen dat Avans geen corveeplicht gaat handhaven. Dit is mijn concept voor school dat gaat over kritisch denken, omdat er vaak zonder eerst goed na te denken een mening of boodschap voor waar wordt aangezien.

Het doel is dat je de volgende keer niet gelijk een bewering overneemt, maar eerst de volgende stappen nagaat voor je iets zomaar gelooft.

1. Bevestig de bewering d.m.v objectieve en theoretische feiten.
2. Haal de bewering uit de context om het zo objectief mogelijk te kunnen belichten.
3. Ga de verschillende kanten van een bewering eens na. Weet dat een bewering (bijna) altijd van 2 of meerdere kanten bekeken kan worden.
4. Ga op zoek naar relevante criteria.

Volg deze punten en het zal een toevoeging zijn voor je kijk op de wereld.'

Missie geslaagd!