Bannerdrop op Janskerkhof voor compensatie collegegeld

‘Studenten in de knel: alles online, stages onvindbaar, mentale klachten, werk valt weg. Spreek je uit.’ Deze tekst is vanaf vanmiddag 13 uur te lezen op een spandoek bij de fietsenstalling op het Janskerkhof. Hier houden Utrechtse studenten een zogenaamde bannerdrop. Met het protest vragen ze aandacht voor de situatie van studenten tijdens de coronacrisis.

Aanstaande donderdag komen Utrechtse studenten wederom in actie. Met posters en stickers roepen ze andere studenten op om de petitie van Actiegroep Compenseer Collegegeld NU te ondertekenen. Zij vinden de 50 procent korting die de overheid op het collegegeld van volgend jaar geeft niet voldoende. Hun inzet: het betaalde collegegeld moet met terugwerkende kracht gecompenseerd worden, in de vorm van een gratis collegejaar, het schrappen van studieschulden of als compensatie.

Met beide protestacties hopen de studenten dat de Colleges van Besturen van Utrechtse mbo’s, hbo’s en universiteiten zich uitspreken voor hun eisen.