Basisscholen gaan weer open, dus stopt de HU met thuisonderwijs-ondersteuners

Fotografie: Kees Rutten

Dat was even fijn: HU-medewerkers konden zich focussen op werk, in plaats van op het thuisonderwijs van hun kinderen. De HU zorgde er de afgelopen twee weken voor dat medewerkers studenten konden inhuren als ‘thuisonderwijs-ondersteuner’. Nu komende maandag 8 februari de basisscholen weer open gaan, stopt het project.

‘Heb jij jonge kinderen en is het lastig om de zorgtaak en onderwijstaak te combineren met je eigen HU-werk? Dan kun je een ‘thuisonderwijs-ondersteuner’ voor één of enkele dagdelen per week aanvragen. De kosten worden betaald door de HU….’ stond twee weken geleden in een mail naar medewerkers van de HU. Een initiatief van de directeur van HR: Heleen Cosijn.

Het liep gelijk storm: ‘Onze mailbox zat helemaal vol met medewerkers die wel een student konden gebruiken’, vertelt Saskia van den Hoven-Lagro, van Connecting Factory, de afdeling van de HU die dit project op zich nam. Samen met medewerker Anne Lips is ze de afgelopen twee weken druk bezig geweest met het matchen van studenten aan medewerkers.

Veel aanmeldingen
In eerste instantie waren er nog weinig studenten die zichzelf hadden aangemeld, maar dit probleem werd opgelost door contact met de opleidingen en studieverenigingen. De afgelopen twee weken, hebben 123 medewerkers gemaild met een aanvraag voor een student. 54 studenten hebben zich aangemeld. Daarmee zijn in totaal 66 medewerkers geholpen, omdat sommige studenten naar twee adressen gingen.

De reacties van de ouders waren positief, vertelt Anne: ‘Ze waren heel blij dat de HU dit initiatief nam. Soms wilden ze de student nog een paar dagen extra.’

Matchen was moeilijk
De reden dat niet alle medewerkers gematcht konden worden aan een student, is omdat niet alle medewerkers in de buurt wonen van een student. Saskia: ‘We hadden bijvoorbeeld medewerkers die in een dorp in Brabant wonen. Het is dan best lastig om een student in de buurt te vinden die ook beschikbaar is op de dag dat ze iemand nodig hebben.’

Het project gaat stoppen omdat de basisscholen weer opengaan. Saskia benoemt dat de medewerkers nog altijd met de student kunnen afspreken om nog wel op te passen, maar dit zal niet meer via de HU gaan.

Te laat?
Zijn ze niet te laat met dit project gestart, aangezien de basisscholen al langer dicht waren? Heleen Cosijn, de initatiefneemster, had hier vorige week geen antwoord op: ‘Andere hogescholen zijn er ook mee bezig, meen ik.’

Saskia: ‘De afgelopen weken hebben we gelukkig veel ouders kunnen helpen. Het was een groot succes.’