Betalen zonder kassa? Het kan nu al, op Heidelberglaan 7

Manager Kyra van Elswijk demonstreert 'skippen'

We kennen al winkels waar je zelf aan de kassa moet afrekenen, zonder kassabedienden. Maar de Spar University aan de HU-locatie Heidelberglaan 7 gaat nog een stap verder: betalen zonder kassa.

Sinds woensdag 4 april kunnen klanten op deze locatie betalen via de app van Spar University. Je kiest in de app voor ‘Skip the line’, scant met je mobiel de streepjescodes van je aankopen en klikt op de betaalfunctie. Die leidt je door naar de bank-app op je telefoon.

Het merendeel van de klanten betaalt nog ‘ouderwets’ met een bankpas, blijkt tijdens de lunchpauze op donderdag 5 april. Dawn Derksen, student Fysiotherapie, loopt met een croissant de winkel uit. Nee, ze heeft de app niet gedownload. Waarom niet? ‘Ik ben niet zo bezig met apps.’ Een studente Farmakunde, die anoniem wenst te blijven, haast zich met een kop koffie naar de bus. Die betaalde ze met de app. Ze is er tevreden over. ‘Het is heel makkelijk’, zegt ze. ‘Gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.’

QR-code
Het voordeel voor de klanten is dat ze niet meer in de rij hoeven voor de scankassa. Bovendien krijgen ze op de eerste dag een gratis kop koffie, als ze de QR-code scannen. In de toekomst zal dat een beloning bij een vervolgbezoek zijn: korting op de lunch of een gratis banaan. Tegelijkertijd is het zo dat de supermarkt met het betalen via de app over meer aankoopdata beschikt.

Van een strenge controle op de betalingen is geen sprake. Voorlopig staan er geen poortjes. ‘We gaan uit van vertrouwen’, zegt Kyra van Elswijk, manager Slimme Klanten. ‘We testen het systeem hier uit en mochten die poortjes nodig zijn dan komen ze er.’ Het is de bedoeling dat klanten bij alle negen winkels van de Spar University in Nederland straks kassaloos kunnen betalen. Wel blijven de bestaande kassa’s staan.

De app is te downloaden voor iOS en Android (niet voor Windows).