Columns

Belastingdienst bemoeit zich met het onderwijs

Ik weet nog dat we op de FEM heel blij waren dat we een contract sloten met de Belastingdienst, die z’n personeel in een versneld tempo een hbo-diploma wilde laten halen. Nu heeft volgens de AOB Nieuwsbrief van 12 februari de Saxion Hogeschool van de inspectie in Enschede vernomen te moeten stoppen met het inhuren van zzp’ers. Er werken daar ongeveer 120 freelancedocenten; Saxion krijgt een naheffing als zij toch ingezet worden.

Het komt neer op regeltjes en ambtenaren die de regeltjes interpreteren en controleren. Het levert vaak geen positieve bijdrage op, maar versterkt de bureaucratie en zorgt eerder voor stagnatie dan innovatie. De landelijke onderwijsorganisaties overleggen nog met de Belastingdienst over het inzetten van zzp’ers. Hopelijk kunnen zij de Belastingdienst duidelijk maken wat hogerberoepsonderwijs inhoudt.

Juist docenten die met één been nog in de dagelijkse praktijk staan, zijn noodzakelijk voor een goede aanvulling op een docentencorps van uitgerangeerde werknemers, die drs voor hun naam hebben, docenten met een master die nog nooit bij een bedrijf hebben gewerkt, maar gelukkig ook gepassioneerde docenten die uit het juiste hout zijn gesneden. Dat moet in ieder geval de studenten van de Belastingdienst zijn opgevallen die bij de FEM hun hbo-diploma hebben gehaald. Die wonen vast niet in Enschede.