Columns

Blended leren, dat moet de HU niet doen

Alwin van der Blom is student aan de HU, lid van de FMR bij de faculteit Educatie en lid van de CMR. Voor Trajectum blogt hij op persoonlijke titel. Ditmaal: Moeten we wel beginnen met Blended Learning?

Het is 2025. De prestatieafspraken zijn nagekomen, het Siriusproject heeft eindelijk grip op de studenten gekregen, Hogeschool Utrecht komt als beste uit de Nationale Studenten Enquête, de verbouwing van alle faculteiten is voltooid, de tramverbinding loopt als een trein, de nieuwbouw is fantastisch, sinds twee jaar zijn de faculteiten energieneutraal, de ABN Amro en SNS zijn voor winst verkocht, studenten kunnen nu gratis reizen (ook in de weekenden) en krijgen bij aanvang van de studie een splinternieuwe Huawei laptop cadeau van de staat, het leenstelsel is er nooit doorheen gekomen, GroenLinks is de grootste partij met 35 zetels en heeft een coalitie gevormd met de PvdA (27) en de SP (25), alle terpetijnpissers, azijnzeikers, relnichten en muggenzifters zijn uit Nederland opgesodemieterd, de euro is de sterkste munt van de wereld, Nederland behoort met trots tot de Verenigde Staten van Europa (inclusief Turkije en Zwitserland), studenten van de HU hebben in samenwerking met de UU een baanbrekend perpetuum mobile uitgevonden, het unieke concept van een coördinator voor de BPS (Bestuurlijke Participatie Studenten) is overgenomen door alle hogescholen en universiteiten van Nederland (zelfs in de Benelux), iedere werknemer rijdt in groene auto’s en last but not least: het Blended Leren concept is er nooit doorheen gekomen.

We leven echter niet in 2025. Alle terpetijnpissers, azijnzeikers, relnichten en muggenzifters zijn er nog en de toekomst is niet zo rooskleurig. Juist zeer onzeker. Waar ik even bij stil wil staan, is die laatste toekomstvisie: 'het Blended Leren concept is er nooit doorheen gekomen.'
Waarom? Omdat ik erg sceptisch ben over het nieuwe Blended Leren model dat uitgaat van DIT (Didactiek, Inhoud, Techniek). Hierbij een citaat uit het 'Blended Leren – Voorstel voor ontwikkeling en implementatie' van projectmedewerker Jan Koot:

'Succesvol lesgeven met behulp van ICT betekent dat de docent continu een balans zoekt tussen de kennisdomeinen van het model.'

'Met behulp van ICT': dat roept bij mij veel vragen op. De HU heeft al het peperdure SharePoint aangeschaft. Een goed functionerend systeem voor bijvoorbeeld bedrijven zoals Sony, Dell en Viacom. De implementatie bij de HU laat echter te wensen over. De HU heeft met SharePoint een compleet platform ingekocht dat een scala aan geniale mogelijkheden biedt, maar een centraal beleid is er niet. Iedereen wil zijn pagina’s inrichten op de manier waarop hij/zij wenselijk acht. Studenten en medewerkers raken echter de kluts kwijt. Waar blijft de zo gewenste coördinatie? Nu willen de mensen van Blended Leren overstappen naar een ander systeem dat wel zou werken. Komt er nu wel een goed uitvoeringsplan? En waarom was dat er eerst niet? Wat mag dit hele plan kosten (gezien de financiële situatie van de HU)? Heeft onderwijs op afstand wel een toekomst? Topmanagers bij bedrijven als Yahoo en Google doen juist denigrerend over thuiswerken: vernieuwende ideeën komen niet van het staren naar een wasmachine. Hoe pakken ze het daar wel aan?

Met het Googleplex, bijvoorbeeld. Een soort van Science Park, met vele gebouwen en duizenden werknemers, met een eigen organische tuin, honderden gratis fietsen om van de ene naar de andere plek te komen, beachvolleybal, minizwembaden, gratis snacks en drankjes voor het oprapen etc. etc. Is internet en thuiswerken echt de toekomst? Wellicht is de sociale context belangrijker dan men nu aanneemt. Zoals iemand mij zeer recent herhaaldelijk vertelde: 'aannames zijn dodelijk.'

Opvallend aan de presentatie die Jan Koot aan de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) heeft gegeven, is het feit dat hij eindigde met een quote van Einstein: 'We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.'

Laat het nou net Einstein zijn die ook het volgende heeft gezegd: 'I fear the day technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots.'

Alwin van der Blom