Columns

Blog: bezuinigingstips voor studenten

Alwin van der Blom is student aan de HU, lid van de FMR bij de faculteit Educatie en lid van de CMR. Voor Trajectum blogt hij op persoonlijke titel. Ditmaal zoekt hij bezuinigingstips voor studenten.

Natuurlijk wil ik ook dat de basisbeurs en de ov-studentenkaart blijven bestaan. Op onderwijs moet niet worden bezuinigd! Helaas heeft het kabinet onlangs toch besloten om wederom te bezuinigen. Met 6 miljard euro, om precies te zijn. Dat Bussemaker de leenstelstelsel-plannen (voor een gedeelte) een jaar opschuift, betekent waarschijnlijk niet dat van uitstel afstel komt. Vroeg of laat moeten studenten toch gaan nadenken over bezuinigen op het al krappe budget. Beter te vroeg dan te laat beginnen. Hierbij een aantal tips, van conventioneel tot onconventioneel.

·         Niet naar de AH to Go of Starbucks. Ieder klein beetje helpt. Neem eten mee. Ben je op Utrecht Centraal en zoek je echt wat te eten en te drinken? Loop even naar de Albert Heijn in Hoog Catharijne. Een blikje drinken is vaak drie keer goedkoper in een reguliere supermarkt.

·         Sla de kantine op de HU dus ook over. Sodexo is duur voor wat je krijgt!

·         Koop een thermoskan. En laat die Kioskkoffie voor wat het is.

·         Doe de dagelijkse boodschappen het liefst bij een discount. De Plus om de hoek is gemakkelijk, maar bevindt zich ook in een duurder segment. De Lidl heeft een goede versafdeling die niet onder doet voor de andere supers!

·         Toch boodschappen doen bij de duurdere supermarkten? Wees je bewust van de supermarkttheorie: loop alleen in de buitenste ring van de winkel. Alles wat je in principe niet aan voedsel nodig hebt, ligt in de rijen daartussen. Let er maar eens op! Je zal er ook gezonder door leven.

·         Haal die NEE-NEE sticker van je brievenbus. En ga op koopjesjacht!

·         Niet shoppen in de winkelstraten! G-Star broeken zijn leuk, maar niet nodig. Ga eens (online) winkelen bij bijvoorbeeld C&A of Zalando. Windowshopping brengt je onnodig in de verleiding.

·         Sluit geen duur smartphone abonnement meer af! Wel snel internet en WhatsApp? Koop een Nokia 301.

·         Koop geen Björn Borg maar HEMA! Spreekt voor zichzelf, toch?

·         Vraag een aanvullende beurs aan. Deze blijft wel bestaan. Misschien heb je er recht op maar wist je dat niet? Niet geschoten is altijd mis.

·         Fiets, fiets, fiets! Voor ongeveer 50 euro heb je een fiets, waarmee je van Centraal naar de Uithof kan fietsen. Stap niet meer in de bus! (Dat sportschoolabonnement kan je nu ook afzeggen!)

·         Als je alleen maar recht hebt op een basisbeurs en deze toch wordt afgeschaft (naast de ov-studentenkaart), is studeren in deeltijd misschien iets voor jou. Voor voltijd is in 2013-2014 het wettelijk collegegeld 1835 euro, voor deeltijd is deze maar 1508. Scheelt weer 300 euro op jaarbasis! Je hoeft ook maar maximaal twee keer per week naar de faculteit af te reizen. Je reiskosten zullen aanzienlijk dalen!

·         Teruggaan naar ouders. Een uitwonende student zijn is duur. Kijk je ouders lief aan en besluit om terug te verhuizen. Wonen zij te ver weg? Kijk je ouders nog liever aan en vraag of zij naar jou willen verhuizen!

·         Verhuis naar Denemarken. Je hoeft geen collegegeld te betalen in Denemarken. Zet je zinnen op een Engelstalige studie. Daarnaast kan je een Erasmusbeurs aanvragen die je overige kosten aardig kan dekken!

Voor de rest. Verander je muziekstijl. Kies in het vervolg niet meer voor Beyoncé maar voor de Utrechtse Rachel Louise. Dan kan je het Ziggo Dome ook overslaan en concerten bekijken in Tivoli. Zit je bij een gezelligheidsvereniging? Laat die meters bier staan en meld je aan bij een studievereniging! Zo zullen er vast nog meer dingen zijn die je zou kunnen overwegen…