Columns

Blog: Papierloos parkeren in je e-car

Alwin van der Blom is student aan de HU, lid van de FMR bij de faculteit Educatie en lid van de CMR. Voor Trajectum blogt hij op persoonlijke titel. Ditmaal: duurzaamheid aan de HU is een Dopper.

Een paar weken geleden behandelde de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) de plannen over duurzaamheid. Er werden Doppers uitgedeeld. Doppers? Ja, zeg maar hypermoderne, hervulbare, afwasbare waterflessen. Met een dop die je kan omvormen tot klein glaasje. Waarom de Doppers werden uitgedeeld? Vermindering van de hoeveelheid plastic drinkbekertjes die er tijdens zo’n vergadering in de prullenbak belanden. Kosten: €11,95 per waterfles. Maar de webwinkel van Staatsbosbeheer schrijft ook: 'Leuk om te weten: minimaal één euro per verkochte Dopper gaat naar stichting Simavi.'

Dat is dus €11,95 x 20 leden van de raad = €239. Alsof het niets is. Aan de andere kant: het idee achter de Dopper heeft een goed uitgangspunt. Daarom vind ik het ook een prima initiatief.

Al snel ging de vergadering over de mobiliteit van de hogeschoolwerknemers. E-bikes, e-scooters en e-cars kwamen ter sprake. Leuk hoor, die e-cars. Maar dan moet er wel plek zijn. Op dit moment zijn er al minstens vier keer zoveel parkeerkaarten vrijgegeven dan dat er parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Als het zo door gaat, moeten docenten nog kamperen voor een plek! Gezellig samen op zondagavond een kampvuur opzetten en solidair protestliederen zingen. Er werd ook nog toegegeven dat het systeem vervuild is. Blijkbaar zijn parkeerkaarten in bezit van mensen die niet meer voor de hogeschool werken. De betrokkenen zijn bezig om de database op te schonen. Een prima initiatief!

De hogeschool gaat ook papierloos worden. Volgens de plannen. Dat stond ook heel mooi in de stukken over de nog in te voeren nieuwe medezeggenschapsstructuur. De CMR zou papierloos worden. Leden zouden een tablet krijgen. Met de nadruk op 'stond', 'zou' en 'zouden'. Belastingtechnisch konden de plannen niet uitgevoerd worden, de passage over 'papierloos worden' is daarom inmiddels geschrapt. Soms zeggen mensen dat de toekomst nu is, maar in dit geval was de toekomst gisteren en vandaag is het verleden. Papierloos vergaderen; een goed idee. Nu nog uitvoeren!

Weet je wat ik ook een prima initiatief vind? Laat het college van bestuur ook overstappen op duurzaam. Ze zitten toch al met die iPads te rotzooien… Laat die dikke bolides maar lekker in de garage staan… Binnenkort zien we de collegevoorzitter van de hogeschool met een tandem-Segway (want ze moet natuurlijk wel bestuurd worden) over De Uithof crossen. Zoals Wim Sonneveld ooit zei: ‘De humor ligt op straat, meneer Sonneberg.’