Columns

De gebroeders Anker op de FMR?

De Friese Ankertjes, geschreven met een hoofdletter want ik bedoel de advocatentweeling, vertegenwoordigen de juiste moraal in ons land. Maandag liep een van de broers mee in de protestoptocht tegen de bezuinigingen van minister Teeven. Het blijkt voor velen moeilijk om vooruit te denken, consequenties te overzien, om een langetermijnvisie te hebben en om te allen tijde rechtschapen te zijn.

Ook in het onderwijs zie je dat scoringsdriften winnen van weloverwogen en beschaafd gedrag. Er bestaan geen nutsbanken meer; het zijn graaibanken geworden. Iedereen heeft in ons land dezelfde plichten en rechten. En die rechten, door onze democratisch gekozen regeringen opgesteld, worden door strafpleiters gekoesterd, ook als zij mensen verdedigen die in de fout zijn gegaan. Al kunnen sommigen zich daar moeilijk bij neerleggen.

In Trajectum lees ik dat er het afgelopen jaar 430 fraudemeldingen waren, waarvan 129 van de Faculteit Maatschappij en recht (FMR). Dat procentueel nu net de meeste fraudeurs op die faculteit moeten zitten. Er wordt voldoende opgewezen dat kopiëren en plakken niet bij een scriptie hoort, tenzij kort en met bronvermelding. Maar niet klakkeloos overnemen. Sommige studenten lijken zo gewend aan illegaal downloaden, dat zij niet inzien dat ze frauderen. Laat de Ankertjes hun dit maar eens duidelijk uitleggen.