Columns

De Grand Départ in en uit Utrecht

Alweer bijna drie jaar is Cor Jansen directeur Communicatie en marketing van de Universiteit Utrecht. Daarvoor had hij eenzelfde baan op de HU. Toen was hij ook al druk bezig om de Tour de France naar Utrecht te halen. In dat kader organiseerde hij, zelf fanatiek vrijetijdswielrenner, ook een wielerwedstrijd in Utrecht. Gelijk met de wethouder kwam hij over de finish en ook bij het uitreiken van de prijzen zorgde hij ervoor als een echte wethouder Hekking (Kees van Kooten) dat hij op geen foto ontbrak. In de vitrines van de draaideuren van de FEM stond een tijdlang zijn racefiets.

Utrecht verloor in 2010 van Rotterdam als startplaats, maar de Grand Départ zal toch echt in 2015 in Utrecht zijn. De gemeente heeft al een budget van vijf miljoen euro beschikbaar gesteld, net als het bedrijfsleven en men hoopt nog meer op te halen.

De reacties van andere steden in ons land die al eens startplaats voor een grote ronde mochten zijn, Den Bosch (Tour, 1996), Groningen (Giro, 2002), Assen (Vuelta, 2009) en Amsterdam (Giro, 2010), zijn over het algemeen positef. Maar wat gaat de start van de Tour in Utrecht naast publiciteit voor de stad betekenen voor de universiteit en onze hogeschool? Is er al een denktank?