Columns

De HU in de Keuzegids

Met angst en beven wordt elk jaar uitgekeken naar het verschijnen van de rankings van hogescholen in de Elsevier en Keuzegids. Zo ook bij de redactie van Trajectum. Moeten we weer berichten dat de HU ‘voor het vierde jaar in de laagste regionen’ is beland, zoals vorige maand. Of nog erger: ‘HU hekkensluiter in lijst Elsevier’, zoals de onheilstijding twee jaar geleden luidde.

Deze week konden we de gematigd positieve kop plaatsen: ‘HU kruipt één plaats omhoog in Keuzegids’. De hogeschool prijkt op plaats 14 van in totaal 17 grotere hogescholen. Van een gedeelde derde plaats van onderen in het vorig jaar naar de vierde van onderen nu. Dat is een plaats winst, vinden wij. De redactie van de officiële website van de HU – doorgaans gebrand op positieve berichtgeving over de hogeschool – is een andere mening toegedaan. ‘Daarmee staan we gelijk ten opzichte van vorig jaar in deze ranking’,  zo luidt een conclusie in een artikel op de site.

Om het nog ingewikkelder te maken staat boven het bericht deze kop: ‘Stijgende lijn HU zet zich voort meldt de Keuzegids.’ Daarmee negeert de auteur de eigen constatering dat de HU in de ranking gelijk blijkt. Verwarring alom. Kennelijk is de kop gebaseerd op een andere opmerking in het artikel, namelijk dat de ‘totaalscores’ bij de HU zijn gestegen. Maar dat wordt verder niet uitgelegd of gespecificeerd. Bij deze: de totaalscore die de hogeschool van de Keuzegids krijgt is dit jaar 55,5 punten (van de in totaal 100). Inderdaad een stijgende lijn ten opzichte van de toebedeelde 54 punten vorig jaar en de 52,5 daarvoor. Duidelijk nu.