Columns

Differentiatie blijkt te werken.

In de recentste Trajectum staat een artikel ‘Ondernemers aan de HU, verenigt u’ van Gerard Rutten. Steeds meer studenten willen na hun studie, of zelfs tijdens hun studie, zzp’er worden. Het blijkt nauwelijks uit te maken op welke faculteit ze studeren, al zou je denken dat de Faculteit Economie en Management (FEM), het meest voor de hand ligt. Wat uit de vele voorbeelden blijkt, is dat werken in groepjes studenten met dezelfde interesses goed scoort.

Small Business & Retail Management (SB&RM)-studenten kunnen in hun laatste jaar afstuderen door een eigen onderneming te starten of door onderzoek te doen naar het uitrollen van een Nederlands product in het buitenland. Dit past in de huidige trend om snel (punten) te scoren. Dat zie je in de politiek, in het bedrijfsleven en ook in het onderwijs.

Het hogerberoepsonderwijs kan met moeite de ontwikkelingen in het bedrijfsleven bijbenen. Aanpassingen kosten tijd, energie en veel bureaucratische rompslomp, waardoor het onderwijs onnodig tijd verliest. Terwijl tussentijds nog wel gescoord moet worden, want hoog op een ranglijst staan heeft even prioriteit. Gelukkig heeft SB&RM in Amersfoort de juiste combinatie gevonden en tegen de stroom in een visie (differentiatie) kunnen vasthouden en werd deze opleiding toch (kortetermijn) in Elsevier als beste ondernemersopleiding van Nederland beoordeeld.