Columns

Heeft Seth Godin gelijk?

Honderd jaar geleden kwam professor Frederick Kelly uit Kansas voor het eerst met een meerkeuzevragentest. Aan het begin van WO I wilde men een snellere manier om grote groepen tegelijk hun kennis te testen. Dit lees ik in een gratis te downloaden boek van Seth Godin www.stopstealingdreams.com. Ook lees ik dat de scholen te weinig meegaan met hun tijd en dat er te massaal wordt onderwezen. Er wordt te weinig naar het individu gekeken.

Schaalvergroting leek en lijkt nog steeds belangrijker dan kwaliteit, al zeggen schoolbesturen overal dat kwaltiteit voorop staat. In een recente Amerikaanse studie wordt aangehaald dat 58 procent van de afgestudeerden geen boek meer voor z’n plezier leest, alleen maar voor verdere studie.

Volgens Godin is er in onze digitale wereld zoveel informatie beschikbaar, dat we leerlingen en studenten moeten leren hoe (zelfstandig en samen) sneller te leren. Scholen zijn nog te veel gefocust op wensen van een arbeidsmarkt die achter ons ligt. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar er staan best aardige ideeën in. Maurice de Hond zal zeggen: “Zie je wel, ik heb gelijk.” Anderen beamen slechts enkele van zijn stellingen. Volgens Godin is leren beoordelen met de juiste competenties en houding belangrijker dan van leerlingen ja-knikkers maken.