Columns

Het aantal edubloggers stijgt

Gisteren ontving ik Vives nummer 146, nog steeds in het onhandig grote formaat 26×36 cm, over onderwijsinnovatie en ict. Het verschijnt zes keer per jaar, gratis, maar een vrijwillige bijdrage van een tientje wordt op prijs gesteld (www.vives.nl). Op 12 maart 2011 haalde ik in een blog Vives aan dat toen twaalf keer per jaar uitkwam. Uit een onderzoek onder de bezoekers van een internationale educatieve beurs bleek dat het hoger beroepsonderwijs ondervertegenwoordigd was. En dat zie je terug in de uitgaven van Vives tot nu toe. Veel meer aandacht voor ict in het basis- en middelbaaronderwijs dan in het hbo.

Maar in dit nummer is een hele pagina ingeruimd voor Don Zuiderman, docent ict & onderwijs op de faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht. Hij blogt echter nog geen jaar over zijn vakgebied met, zoals hij zegt 'uiteenlopende onderwerpen als mediawijsheid, computational thinking, web 2.0 tools, digiborden, informatie-vaardigheden en nog veel meer'. Hij noemt zich een nieuwkomer als edublogger.

Zuiderman mag zich dan aansluiten bij al meer dan honderd edubloggers, van wie dagelijks blogs in een digitale krant verschijnen, Het #EDUbloggers Dagblad: http://bit.ly/1ObEhwA. Hij ziet bloggen als een vorm van informeel leren, maar voor hem is er geen betere manier om te professionaliseren dan via onlinecontent.