Columns

Hoe veranderlijk is didactiek?

Twee en een half jaar geleden stond in het HU magazine een artikel met als titel ‘Docenten centraal’, waarin zes docenten geportretterd werden die allen een didactische tip gaven. Ondanks de digitale revolutie blijft veel hetzelfde. Hier volgen hun tips:

1. Vraag collega’s regelmatig om mee te kijken. Bijvoorbeeld door een intervisie of 360 graden feedback.
2. Wees niet te star in de benadering van de lesstof. Als het niet aansluit op de kennis van de studenten of niet overkomt, zoek dan naar een manier waarop het wel aansluit.
3. Houd rekening met het tijdstip waarop je lesgeeft. Als het bijvoorbeeld vrijdagmiddag vier uur is, vraag dan: Willen we een pauze of iets eerder weg?
4. Gebruik humor, zelfspot en relativeringsvermogen voor de klas.
5. Niemand is perfect en juist van fouten leer je. Vraag je dan af: Hoe kan ik hier mijn voordeel mee doen?
6. Ga de interactie aan met de studenten. Handel ‘wanorde’ in de groep snel af en spreek de verantwoordelijke student er naderhand op aan als hij of zij alleen is. Als je vraagt waarom iemand steeds niet oplet, krijg je vaak verrassende antwoorden.

Het klinkt logisch, al zou ik het soms anders zeggen. Maar doen docenten dit niet automatisch zo?