Een recente studie van Social Embassy onder zes merken geeft aan dat de interactie op Facebook de binding met het merk versterkt (uit Adformatie, 02-08-2012). Het complete onderzoek (ruim 3000 respondenten, van wie ongeveer 1300 wel en 1700 geen fan zijn van een van die merken) staat op www.socialembassy.nl. De Facebookfans blijken gevoelig voor 'posts' en zijn dan bereid om bijvoorbeeld te gaan luisteren naar 3FM of om zelfs een product te gaan kopen, zoals bij Chocomel (twee van de participerende merken).
Wat kan je als Hogeschool Utrecht met deze informatie, denk ik dan. Het lijkt me een goed idee om flink te investeren in een HU-fanbase op Facebook. Je kan 3FM vergelijken met de HU in dit geval, want 3FM kent verschillende programma's en de HU kent verschillende faculteiten en instituten. Toch heeft zowel 3FM als de HU een eigen gezicht, in marketingtaal: het zijn brands.
In hetzelfde nummer van Adformatie een interview met Arthur Sadoun, die in 1999 zijn MBA haalde op de fameuze business school Insead. Hij is sinds 2011 de wereldwijde baas van reclamebureauketen Publicis. Volgens hem gaan we van branding naar bonding. Als wij met hulp van Facebook tussen onze docenten onderling en met onze studenten meer binding creëren worden onze studenten misschien wel echte HU-fans.