Columns

ICT-kloof

Vandaag kreeg ik het maandelijks verschijnende VIVES in de bus voor een vrijwillige bijdrage van tien euro per jaar. Het is het vakblad voor (ICT)-vernieuwingen binnen het onderwijs (primair-, voortgezet-, beroeps- en volwassenonderwijs). De krant is aan te bevelen voor docenten in het hogeronderwijs. Kijk maar op hun site www.vives.nl.

Er staan veel aardige ideeën in en cases, waarvan menig hbo-docent zich zal afvragen hoe het komt dat ze op ict-gebied op de basisscholen zoveel verder zijn. Venlose basisschoolleerlingen skypen met leeftijdsgenoten in Soweto, als onderdeel van een talenproject. De school heeft als missie: taal verbindt wereldburgers. Daarom krijgen de kinderen van groep 1 t/m 8 Engelse les van pabo studenten.

Een ander voorbeeld is het programma Socrative. De docent begint de les met te zeggen dat alle mobieltjes aan moeten, want anders kan er niet begonnen worden. In het artikel in Vives worden de verschillende toepassingsmogelijkheden uitgelegd, van een individuele quiz tot onderlinge discussies.

Boek- en websitebesprekingen zijn allemaal gericht op docenten die bij willen blijven op ict-gebied. In 2007 zei toenmalig onderwijsminister Plasterk: Wie niet mediawijs is, raakt buitengesloten. In een van de artikelen staat terecht dat de meeste mensen, inclusief docenten, niet mediawijs zijn. Valt de ICT-kenniskloof tussen studenten en veel hbo-docenten nog te dichten?