Columns

Is Bolivia echt zo ver weg?

Het valt me op hoeveel mogelijkheden er zijn voor studenten om tijdens hun studie kennis te maken van andere culturen. Dat kan zijn door slim in te schrijven op beschikbare beurzen waarbij de kans dat je er een toegewezen krijgt honderden keren groter is dan een prijs in de Staatsloterij. Je kan ook een project opzetten met een preferred partner hogeschool of universiteit. Docenten moeten dan vaak het voortouw nemen. Jonge docenten doen dat een aantal keer. Als ze dan merken dat ze geen steun krijgen van hun leidinggevende, als waardering wat extra uren bijvoorbeeld, dan stoppen ze daarmee.

Ontzettend jammer, want de projecten liggen soms voor het oprapen. Er moet dan wel wat ruimte zijn in het curriculum, want dat is soms een argument van de docent: “Ik heb er geen ruimte voor, mijn programma zit vol.” Intensieve contacten met studenten uit andere culturen bevorderen de wereldvrede. Het lijkt letterlijk en figuurlijk vergezocht, maar ik zie het liever als een steen in een vijver dan een druppel op een gloeiende plaat.

Vandaag vertrek ik voor veertien dagen naar Bolivia en kom dan in contact met een mbo-school die ondersteuning zoekt op ict-gebied. Zijn er experts op de HU die zoiets kunnen oppakken?