Columns

Jau jau – FC Utrecht

Janny Ruardy is hoofdredacteur van Trajectum en begeleidt met twee docenten een groep studenten journalistiek tijdens een project in Suriname.

Dit weekend gingen we met studenten het binnenland in. Twee van de jongens die we bij ons hebben ‘verbinden door voetbal’. Overal waar we komen als groep, gaan ze een balletje trappen en hebben vervolgens als snel contacten met de jongetjes uit het dorp waar we zijn. Tijdens ons uitje overnachtten we in Jau Jau, een dorp aan de Boven-Surinamerivier, waar de mensen alles in de rivier doen:zwemmen, eten en kleren wassen, tanden poetsen, poepen en plassen. Een kleine katholieke gemeenschap, met een pater en ouderwets Nederlands onderwijs. Gelukkig was er ook een voetbalveld. Op zondagmiddag stond er een competitiewedstrijd gepland. Om een uur kwamen de tegenstanders per boot aan. De voetballende studenten hadden zich al direct een plek in de basis veroverd. Helaas voor hun was de aftrap bijna een uur later dan gepland en moesten we al weer met de boot terug. Ze konden de wedstrijd niet afmaken. Op het veld speelden de mannen van Jau Jau op blote voeten, sokken of op noppen. Maar: allemaal in een blinkend wit FC Utrecht-shirt.