Columns

Julileum HU in 2015

Ik heb nog lang niet al mijn dozen met knipsels doorgeworsteld. De bedoeling is dat de stapels kleiner worden of verdwijnen. Maar het gaat langzaam, want het is leuk om te herlezen. Je hebt die dingen niet voor niets bewaard. Soms gooi ik wat bij het oudpapier, soms komt het opnieuw op een stapel terecht.
In 2000 heette de HU Hogeschool van Utrecht en was onze munteenheid nog de gulden (1 januari 2002 kwam de euro). In de eerste week van september 2000 vierde de HvU zijn vijfjarig bestaan met festiviteiten die vijftig uur zouden duren. Dit haal ik uit Trajectum die toen nog op tabloidformaat en op krantenpapier verscheen.

Er was van alles te doen: optredens van dichters en schrijvers, een beach-volleybaltoernooi, een ontbijt aan honderden meters tafels aan de Padualaan, een kermisachtige boulevard voor volwassenen en kinderen, een topsportsymposium, een popfestival met optredens van onder andere De Kast en Tröckner Kecks en een multiculti-afsluiting.

Een evenementenbureau was ingeschakeld. Op het grasveld waar nu de Faculteit Educatie staat, stonden dranghekken met bewakers met oortjes in. Maar ik denk dat nog geen kwart van het verwachte aantal bezoekers kwam. Er was geen buzz. Hoe gaat de HU volgend jaar zijn jubileum vieren?