Columns

Kleinere klassen of niet?

Vorige maand las ik een alarmerend bericht in de Gooi & Eemlander dat er in 2025 een tekort tussen de 7.000 en 10.000 leraren zal ontstaan in het basisonderwijs en over twee jaar zijn er al 1700 vakleerkrachten te kort in het voortgezetonderwijs.
Vandaag bood de vakbond Leraren in Actie een petitie aan met 46.000 handtekeningen voor kleinere klassen. In het Journaal van acht uur zegt Guuske Ledoux van het ‘Kohnstamn Instituut voor onderzoek en opvoeding en onderwijs’ dat kwalitatief goeie leerkrachten belangrijker zijn dan kleinere klassen.

Dat is onderzocht en zal dan wel waar zijn. Maar als Guuske een beetje hart voor ons onderwijs zou hebben, had ze daaraan kunnen toevoegen dat een goeie leerkracht beter scoort in een klas van 24 leerlingen dan in een klas van 35 leerlingen, van wie er een in een rolstoel zit, een bijna blind, nog een slechthorende, vijf met adhd, drie moeilijk lerend en een zeer moeilijk opvoedbaar (voor die laatste was nog geen plek). En dan belooft staatssecretaris Sander Dekker extra geld per school met op het begeleidende briefje “zoek het verder lekker zelf uit”.

Toch is lesgeven geweldig. Vanmorgen heb ik een uur geschiedenisles gegeven aan 34 van groep acht op Bommelstein in Almere. Heerlijk.