Columns

Lang Lang is geen lange landgenoot

Bekijk de wereld eens door de ogen van een ander. Ik vind het leuk om te dansen op bijvoorbeeld een studentenfeest. Mijn vrouw reageert daarop met: “Denk je eens in hoe jij als twintigjarige zou kijken naar een ouwe dansende man.” In Kenia of Tanzania zie je jong en oud door elkaar dansen. Dan word je wel weer aangekeken omdat je een blanke (musungu) bent, maar niet omdat je ‘op leeftijd’ bent.

Hoe anders zijn culturen. Alle acties in ons land om respect voor elkaar te tonen op de sportvelden lijken tevergeefs, terwijl Nederland sinds de 17e eeuw bekendstaat als een tolerant land. Het zijn de strenggelovigen die wereldwijd roet in het eten gooien.
Maar ook cultuur en stammenafkomst kunnen de oorzaak van intolerantie zijn. Kijk naar de Balkanoorlog en de genocides in Afrika. Het hebben van respect voor het anders-zijn is nog niet overal een gegeven.

Een van de studentes met wie ik in Shanghai was, werd steeds gefotografeerd. Er werd om haar gegiecheld. Ze werd niet uitgelachen, wel bekeken en nagekeken. Ze is namelijk ruim twee meter. En helemaal tussen de meestal kleine Chinezen een bezienswaardigheid. In hun ogen liep daar een reuzin. Anders, maar wel met respect bejegend.