Columns

Motivatie

Zelden hoor je ouders zeggen over hun kind: de motivatie heeft-ie wel, maar hij is gewoon te stom. Nee, heel vaak is het andersom: hij kan ’t wel, maar hij heeft er geen zin in. Met andere woorden de motivatie ontbreekt, maar dom is-ie niet. Onlangs kwam de Universiteit Utrecht in het nieuws, doordat daar de beginnende studenten volgend jaar een verplichte ‘matchingsprocedure’ moeten doorlopen. Want mede door de juiste motivatie stimuleer je een ambitieus studieklimaat.

Ook Jan Lepeltak haalt dit aan in zijn column in Vives, dat tien keer per jaar gratis verspreid wordt en zich met name richt op het gebruik van nieuwe media in het onderwijs. Volgens hem weten goede docenten het natuurlijk al jaren. Maar het is fijn dat onderzoek het steeds weer aantoont, dat je er met een goed verstand alleen niet komt. Motivatie is minstens zo belangrijk.

Lepeltak haalt een Canadees onderzoek aan dat aangeeft dat noodzaak, behoefte en motivatie bij het leren van een tweede taal heel belangrijk zijn, waardoor Engelstalige leerlingen in Québec sneller Frans leren dan elders in Canada. Lepeltak vindt het daarom jammer dat nu testen en toetsen het huidige kernbegrip in het onderwijs is geworden (ook op de HU) en motivatie lijkt te verdringen.