Columns

Nog lang en gelukkig

Reint Jan Renes is lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein en blogt op deze plek maandelijks over zijn vakgebied.

Ik beken. Ik ben dol op Disneyfilms. Als tienjarig jongetje zag ik Balou in The Jungle Book ‘Als je van beren leren kan’ zingen. Sindsdien ben ik fan. Als student zag ik The Lion King twee keer in de eerste week dat hij in première ging. En dankzij mijn dochter van elf kunnen we de hit ‘Let it go’ uit Frozen bij mij in huis inmiddels woordelijk meezingen.

Sinds kort weet ik dankzij onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen dat de films van Disney niet alleen suikerzoet vermaak zijn, maar ook zeer leerzaam voor onze kijk op de liefde. Disney is voor kinderen een belangrijke informatiebron over hoe de wereld werkt. De films zijn zeer romantisch en zitten vol ingrediënten die sterk gerelateerd zijn aan drie belangrijke facetten van het romantisch ideaal, namelijk: ‘Liefde op het Eerste Gezicht’ (zodra Assepoester haar prins voor het eerst ziet, zingen ze samen ‘So this is love, so this is what makes life divine’), ‘Liefde Overwint Alles’ (de zin ‘Love Finds a Way’ wordt letterlijk uitgesproken in The Lion King 2 én The Princess and the Frog) en ‘de Enige Ware Liefde’ (Doornroosje en Sneeuwwitje worden allebei wakker gekust door de enige echte prins).

De Nijmeegse onderzoekers vonden in hun studie onder 315 kinderen tussen de 9 en 13 jaar een directe relatie tussen het kijken naar Disneyfilms en het geloof in een romantisch ideaal. Hoe meer Disneyfilms de kinderen gezien hadden, hoe meer ze geloofden in ‘liefde op het eerste gezicht’, ‘liefde overwint alles’ en ‘de enige ware liefde’. Zelfs bij kinderen met gescheiden ouders bleef het geloof in een romantisch ideaalbeeld dankzij Disney overeind.

Echter, de studie stelde ook dat het geloof in een everlasting love bij de kinderen afnam naarmate ze ouder werden. Hoe ouder, hoe cynischer? Nou, niet per se. Amerikaans onderzoek toonde recent aan dat het samen kijken naar romantische films (waaronder Gone With The Wind) bij pasgetrouwde koppels even efficiënt was als relatietherapie en zelfs tot significant minder scheidingen leidde.

Ik kijk nu al vol verwachting uit naar Frozen 2.