Columns

Ooit een achterstand ingelopen?

Gisteren schreef ik ook over Outliers van Malcolm Gladwell. Nu in combinatie met een artikeltje uit Het Parool van zaterdag 6 december: 'Noodkreet basisscholen in achterstandswijken'. Door mijn verblijf in het buitenland ben ik alle kranten van de afgelopen veertien dagen aan het inhalen. Vijf Amsterdamse schooldirecteuren willen dat hun scholen meer aandacht krijgen, want ze lopen leeg doordat ze slecht scoren met de Cito-toetsen.

Volgens de directeuren is het onderwijs best goed, maar beginnen de kinderen al met een achterstand, doordat er thuis niet voldoende met hen is gepraat of gespeeld en niet naar Sesamstraat wordt gekeken. "Het onderwijs kan nog zo goed zijn, maar die achterstand – bij taal en rekenen, maar ook in sociale vaardigheden – haal je niet zomaar in."

Malcolm Gladwell komt in zijn boek met het omgekeerde bewijs van socioloog Robert Merton die dit het 'Matthew Effect' noemt, oftewel het accumulatief voordeel. "It is those who are successful, in other words, who are most likely to be given the kinds of special opportunities that lead to further success." (p.33) Op z'n Amsterdams gezegd: ben je voor een dubbeltje geboren, zal je nooit een kwartje worden. De schooldirecteuren hopen dat de wethouder onderwijs bereid is dat dubbeltje te verhogen met een paar stuivers.