Een extra GGD voor vaccinaties op de campus: helpt het?

iStock

Woensdagmiddag tikt een student met sluik bruin haar nerveus op de achterkant van haar smartphone. Ze belt haar vriend: ‘Ik durf het niet. Moet het echt?’ Na enige aarzeling loopt ze een glazen pand in.  Daar wordt ze verwelkomt door een beveiliger die haar doorstuurt naar twee bureaumedewerkers. Haar benen trillen.

Ze is niet de enige die zich hier meldt. Op de pop-uplocatie zijn de afgelopen maand 819 prikken gezet. Het grootste gedeelte daarvan werd gezet bij studenten onder de 29. In de gemeente Utrecht is nu 76 procent van de inwoners tussen de 18 en 25 jaar volledig gevaccineerd terwijl het totale vaccinatiepercentage in de Domstad nu op tachtig procent ligt.

Met deze prikcampagne lijkt een deel van de achterstand ingelopen. Vóór de zomer liep de vaccinatiegraad onder jongeren namelijk erg achter op de rest van Nederland. Vandaar dat de GGD begon met de inzet van pop-uplocaties. Die werden extra belangrijk na het sluiten van grote priklocaties zoals die in de Jaarbeurs. Een kleine GGD op locatie is ook handiger: als studenten vragen en twijfels hebben over het vaccin kunnen ze na hun college gemakkelijk even naar binnen lopen.

Twijfel

En die vragen zijn er zeker. GGD-medewerkers krijgen vooral veel vragen van internationale studenten die al een vaccinatie hebben gehad. Vaak komen ze niet in aanmerking voor een Nederlandse coronapas, waardoor ze zich nogmaals moeten vaccineren.

Dat overkwam ook student Stacey (21) uit India. Kalm zegt ze: ‘Ik twijfelde eerst over het vaccin. In India ben ik al ingeënt met Covaccine. Maar in Nederland is dat niet geldig. Nu kom ik nergens binnen en dat is wel irritant. Toch voelt het een beetje overdreven om me twee keer te moeten inenten. Maar goed… zo is het nu eenmaal.’

Nederlandse studenten komen ook naar de locatie. De achttienjarige Niels woont bij zijn ouders en dat had gevolgen voor zijn vaccinatie: ‘Mijn ouders zijn net gescheiden en mijn moeder is fel tegen de vaccinatie. Ze zei dat ik geen prik moest nemen. Lang heb ik getwijfeld. Ik heb ook veel aan de GGD gevraagd. Nu ben ik er toch op uitgekomen dat het beter is om het vaccin te nemen.’

Achterstand inhalen

De GGD had zich voorgenomen dat de locatie tenminste acht weken zou bestaan. Volgens de woordvoerder houdt de organisatie er nu rekening mee dat de het prikpunt waarschijnlijk nog het gehele najaar blijft bestaan.

Goed nieuws voor studenten met prikvrees, zoals de studente met de trillende benen. Zij loopt na enkele minuten naar buiten en belt opgelucht haar vriend  ‘Het viel wel mee’, verzucht ze .

Ook interessant: Wat the fuck is eigenlijk een HSR?