Scholen willen studenten vaccineren binnen de muren van de onderwijsinstelling

iStock

Nog één week en het nieuwe schooljaar in het onderwijs gaat van start. Studenten krijgen weer fysiek les en de 1,5 meter regel wordt losgelaten. Onderwijsinstellingen en de GGD hopen dat zo veel mogelijk studenten gevaccineerd zijn. Sommige scholen nemen zelf het heft in eigen handen en proberen een priklocatie te realiseren binnen de muren van de onderwijsinstelling.

In de Haagse Hogeschool werden afgelopen donderdag al de eerste studenten en medewerkers gevaccineerd, vertelt woordvoerder Bas Schrijver aan Hart van Nederland. Het prikken gebeurde in de gymzaal van de school. Er kwamen ongeveer zestig mensen een vaccinatie halen, voor komende donderdag lijkt het aantal nog iets hoger te liggen. Schrijver heeft zelf het intitiatief opgenomen om een vaccinatielocatie te openen en nam contact op met de GGD. ‘We willen zo veel mogelijk mensen de kans bieden een prik te krijgen’, zegt hij tegen Hart van Nederland.

Ook de GGD in Friesland overweegt een priklocatie te maken in HBO- en MBO-instellingen. ‘De scholen hebben het verzoek gedaan’, zegt een woordvoerder van GGD Fryslân. ‘Deze week kijken we of we het mogelijk kunnen maken.’ Ook op de Uithof opent de GGD een priklocatie.

Goed initiatief

De Vereniging Hogescholen juicht het Haagse initiatief toe. De koepelorganisatie wil dat zo veel mogelijk studenten gevaccineerd zijn, omdat ze op de universiteiten en hogescholen geen afstand meer hoeven te houden. ‘We zijn gesprekken gestart met GGD’en om te kijken hoe we doelgroep studenten beter kunnen bereiken’, zegt woordvoerder Jeroen Jongeling.

De Vereniging Hogescholen hoopt niet alleen dat studenten zich massaal laten vaccineren voordat ze de schoolgebouwen weer binnen lopen, ook zien ze graag dat alle leerlingen zich regelmatig laten testen. Bij voorkeur minimaal twee keer per week. ‘Om te proberen het aantal besmettingen zo laag mogelijk te houden’, zegt Jongeling.

Vaccinatiegraad onder jongeren

Lang niet alle studenten zijn volledig gevaccineerd. Van alle Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar oud gaat het om ongeveer de helft, blijkt uit cijfers van het landelijke coronadashboard. Bij mensen tussen de 12 en 17 jaar oud ligt de zogenoemde vaccinatiegraad op slechts 14 procent.

Ook interessant: Meldpunt voor studenten die komende weken nog niet naar school kunnen: ‘Ik zit nog thuis.’