Meldpunt voor studenten die komende weken nog niet naar school kunnen: ‘Ik zit nog thuis’

Foto: Kees Rutten

Meldpunt ‘Ik zit nog thuis’

Om te kunnen nagaan of vanaf 30 augustus elke student daadwerkelijk fysiek onderwijs mag volgen, heeft het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) het meldpunt ‘Ik zit nog thuis’ opgezet. Studenten die, ondanks de versoepelingen, in het nieuwe studiejaar toch niet naar school mogen, wordt verzocht dat aan dit overleg te laten weten. Het ISO betreurt het besluit van het kabinet van afgelopen vrijdag om voorlopig de beperking van maximaal 75 studenten per ruimte te handhaven. Immers, bij grotere opleidingen komen colleges met meer dan 75 man publiek regelmatig voor.

Anderhalve meter opgeheven

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is wél tevreden met het loslaten van de anderhalvemeterregel van het kabinet. Voorzitter Lisanne de Roos: ‘Door dit besluit kunnen studenten met kleinschalig onderwijs starten aan het nieuwe studiejaar. Dat is het allerbelangrijkste, want juist de interactie die in kleine groepen mogelijk is, werd zo gemist.’

De opheffing van deze regel was één van de belangrijkste beslissingen die in de persconferentie van vrijdag 13 augustus werd meegedeeld. Andere beperkingen blijven van kracht. Zo moeten studenten (toch weer) mondkapjes dragen in de gangen, mogen ze slechts met maximaal 75 in een ruimte, en moeten ze zichzelf twee keer per week testen op het virus.

30 augustus, 20 september en 1 november

De Roos vindt het jammer dat de versoepelingen pas op 30 augustus ingaan, één week na het begin van de introductieactiviteiten. ‘Vooral voor hbo-studenten zal dat betekenen dat ze in de eerste week nog veel online onderwijs zullen hebben.’

Als het goed is, komen anderhalvemetermaatregel, mondkapjesplicht en thuiswerkadvies 20 september te vervallen. Op vrijdag 17 september neemt het kabinet daarover het besluit.

Het kabinet streeft er voorts naar op 1 november alle coronamaatregelen op te heffen. Dan hoeft er ook nergens meer een vaccinatiebewijs of PCR-test getoond te worden. Nachtclubs en discotheken kunnen dan ook weer open. Het meldpunt ‘Ik zit nog thuis’ zal daarom wellicht maar twee maanden bestaan.

Ook interessant: Onze video: Wat verwachten studenten van de UIT?