Columns

Ook geweest op het jaarcongres?

Onder het tabje ACTUEEL heeft de redactie van Trajectum keurig verslag gedaan van het jaarcongres 2014 op de FEM gisteren. Zoals Timo Kos die vertelde over hoe men bij de TU Delft omgaat met MOOCs (Massive Open Online Courses). En natuurlijk de officiële jaaropening van Geri Bonhof. Maar van de presentatie van Jan Bogerd geen verslag. Dat komt misschien nog. Hij had het over de lerende economie en omschreef de nieuwe HU-visie die echter niet in beton gegoten was.

's Morgens kon je een masterclass kiezen. Jammer dat ze niet twee keer werden aangeboden, want ik had wel naar meer dan één willen gaan. Ik koos met elf anderen voor de masterclass Honours: extra uitdagingen leren creëren door Suzanne Unck, Agnes Mijnhout en Jens Gijbels.
Eerst moesten we vertellen wat er bijzonder aan onszelf was, gevolgd door een filmpje op www.kahnacademy.org/youcanlearnanything. Daarna spraken we over hoe studenten te motiveren en wat intrinsieke motivatie inhoudt.

Het honourprogramma is de nieuwe naam voor het Siriusproject dat ruim vier jaar geleden op de HU werd geïntroduceerd. Men wil studenten nu meer vrijheid geven om te kiezen waarin ze willen excelleren. Drie uitgangspunten werden genoemd:
. Waardecreatie voor de student zelf, voor een ander of voor een bedrijf
. Zorgen voor een ambitieuze onderwijscultuur
. Gepersonaliseerd leren.